Hjälp fort!
23.05.2018
Hej! Jag behöver ert hjälp fort. Min hund är nu ca. 1år och 3 månader. Hunden biter på mig och familje medlemmar och alla andra människor. Han försöker "leka" med oss med ett väldigt dåligt sätt. Vi har försökt få slut med bitandet från att han kom till oss (den kom till oss som en valp) Men inget har hjälpt. Kan ni ge tips åt mig att vad vi kan göra, hur vi ska göra. Jag älskar hunden men hatar bitandet. Han biter hela tiden på oss, han biter också på den där bandet som man har den i. Vad ska jag/vi göra? Jag bara

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.06.2018
Hej Du bara!
Nu har jag skickat din fråga till tre hundälskande kolleger här på jobbet, ska se om jag i bästa fall får in lite olika sorters tips för din familj att pröva. Jag återkommer :)
Hälsar Liselott
Hej!
Förlåt att du fått vänta, det är bara den här tiden på året nu när alla anställda har så mycket att göra att det svämmar över. Så fastän jag tjatat, så hinner ingen av kollegerna. Däremot ska jag försöka svara lite själv, både på basen av 20 år som hundägare och på basen av olika experters råd.
Jag måste erkänna att vår egen hund faktiskt biter på den ena sonens händer när hon leker, trots att hon är fem år. Det beror på att han lärde henne som valp den första vintern att jaga honom och ta hans handskar och nu är det deras grej. Hon gör det bara med honom och poängen är att ta fast händerna, inte skada honom (även om det ju sker ibland att hon råkar knipa med hörntänderna). Där var det dock inte problem med att få hunden att sluta med den här sortens lek, utan SONEN ;) För han älskar att "brassa" och brottas med henne, ta i med kraft, så där som många pojkar gillar, och då tolkar hon det som ta-fast-handen-leken.
Så en teori kan ju vara just det, att er hund tilläts fortsätta leka med er genom att "ta fast er" med tänderna även när ni inte längre är så pigga på att leka just den sortens lek. Problemet brukar ofta vara just det, att man tillåter valpar uppföra sig dåligt för länge "för den är ju så liten, den förstår inte bättre". Men att bita måste man i något skede ta tag i, för rätt som det är så är han stark i käften och det gör på riktigt ont. Däremot tror jag personligen inte på att det någonsin skulle vara för sent att lära en hund något - bara lite svårare. Och där är nog a och o att själv vara den som är mer envis, som orkar kämpa längre, som verkligen tar tag i problemet istället för att gömma det (tex stänga in hunden när man får gäster). Och så borde man få det att löna sig för hunden att bete sig bra istället för dåligt:
Ett knep är att ögonblickligen nonchalera hunden när han gör fel. Vi vet ju själva hur det svider när någon plötsligt nonchar en, hundar fungerar ofta likadant (framförallt om de är "människoälskare"). Biter hunden, så buffa omedelbart bort, skäll på den med mörk röst (alternativt morra, vad som nu är er familjs sätt att banna) och inled stora istiden direkt. Vänd dig bort och fortsätta vända dig bort, avbryt leken direkt. Men så fort hunden kommer och försöker få kontakt igen - UTAN att bitas - så berömmer du för fulla muggar och gärna ger godis. Det goda beteendet ska berömmas dubbelt så mycket som det dåliga bannas, och det ska ske blixtsnabbt så fort hunden beter sig korrekt. Så fort den gör fel igen upprepar man istiden. Detsamma gäller för oss människor, vi reagerar mycket bättre på beröm än på skäll, så skippa den typiska finländska attityden att man inte ska få beröm när man bara gör som det förväntas av oss.
Man kan även förstärka den här metoden med att ge hunden ett alternativ som den får bita i, tex vissa leksaker som man istället kan hålla i och så ska den ta fast dem. Men risken finns att den inte kan särskilja mellan en hand och en dragleksak, så eventuellt är det bara att sluta helt med bitlekarna som hjälper. Hitta på andra lekar istället, för att leka bit-leken kan ju vara ett bra eller till - och med det enda sättet - er hund känner till att få er lekuppmärksamhet och kärlek.
Ofta beror faktiskt dåligt beteende hos hundar på att de är understimulerade eller har för mycket energi. Biter och nafsar den när den är superlekfull och upp i varv, så kan det hjälpa med långpromenad eller cykeltur eller hjärn-ansträngande uppgifter som doftkurragömma (göm godis på olika ställen inne eller ute och så ska den med doftsinnet hitta godiset). Är den trött och nöjd behöver den kanske inte få utlopp för sin energi genom att använda tänderna. Speciellt hundar som är ensamma hela dagarna eller bara fastbundna ute är ofta understimulerade. Då blir de ofta bråkiga, besvärliga.
Dessutom måste man se världen ur hundars perspektiv för att förstå dem. Om nu din hund tycker att det är en lek att ta fast folk med tänderna, så blir det ju ännu mer lockande om man försöker hålla undan händerna, lyfter upp dem i luften, vänder sig om, springer undan osv. Det är direkt lockande för deras instinkter, det ropar "ta fast mig", speciellt att springa undan. Och når de inte händerna kan det ju hända att de försöker ta fast hela människan genom att nappa tag i låren eller rumpan. Ju räddare folk blir för att hunden ska bita, desto mer visar de med kroppspråket att de är ett byte, så ett tips är också att stå stilla, hålla händerna stilla osv så gott det går. Och säga NEJ med stark röst. Lekfullheten kan slå på själv igen sedan när hunden avstår från att bita.
Ett annat knep är någon typ av bestraffning - men inte nödvändigtvis en våldsam en, även om det nog finns de hundägare som tycker att man ska tex fälla dem till marken och dominera dem när de gör fel. Men det finns de som använder metoden att få bort oänskat beteende genom att distrahera eller annars chocka hunden, tex genom att spruta på den med vattenpistol så fort den gör fel. En annan version är ett halsband som har en doftampull med citrondoft i som man kan utlösa med fjärrkontroll när hunden gör fel. Jag såg den en gång användas på två hundar som skällde ikapp åt främmande människor, de "hässade upp" varandra alltså, och då avbröts skällfesten genom att plötsligt få en citrondoftsdusch.
Försök först i alla fall med den där NEJ-istiden-massoravberöm-metoden. Fler tips får du av alla hundexpert-TV-serier, de finns att ladda ner med svensk text på olika streamingsajter, tex Cecar Milan och Victoria Stilwell, låna böcker om hunduppfostran och hundbeteende på bibban osv. Ofta kan även bibban ha DVD:n med de här hundexperternas program.
Lycka till!
Hälsar Liselott, matte till mellanschnauzern Shady