Hur ska man göra?
24.09.2016
Det var jag som frågade "hudanalysfrågan" nyligen och undrar nu HUR man ska kontakta en allmänläkare/hudläkare på hvc. Skulle helst inte vilja ha mina föräldrar delaktiga i dethär, så går det att ringa och boka på egen hand? Och kostar det?
Tack på förhand.
Pinglan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2016
Hej.
Du kan boka en tid till en allmänläkare vid hvc genom att ringa till tidsbokningen. Du hittar deras tel.nr genom att gå in på din hemkommuns sida för social- och hälsovård och sedan vidare till "tidsbeställningen"  genom att klicka på rubriken "kontaktuppgifter" i menyn till vänster på sidan.
Då du ringer dit berättar du vad du heter, din födelsetid och socialskydds signum och varför du vill träffa en läkare. Det räcker kanske med att säga att du behöver träffa en läkare för att bli undersökt och eventuellt få en remiss till en hudläkare.
Det finns ingen anledning till att dina föräldrar behöver bli inblandade i saken eftersom du är gammal nog att själv boka en läkartid och åtminstone i viss utsträckning fatta beslut angående din egen hälsa och vård. Med tanke på din ålder är besöket hos läkaren kostnadsfritt så länge du går till vanlig hvc. (Hos specialläkare och privatläkare kostar det.)
Bara att ringa och boka.
Kram
Tessi