Instagram
31.05.2018
Hej! Jag mår sjukt dåligt pga. Instagram eftersom alla andra får mera gillningar, inga snygga killar följer mig osv. ( Låter lite barnslig men man kan inte nåt åt vad man skänner) skulle ni på decibel kunna ändra på saken ? ( Vet inte om det går) men skulle vara tacksam ifall Insta skulle vara samma system som facebook.( Då menar jag att man bara kan va vänner eller ei istället för att en person följer en men den andra vill inte följa tillbaks). Eller en annan idee är att det bara skulle synnas vem som gillar för sig själv. Jag tycker dom här är jätte bra idéer. Eftersom man börjar må jätte dåligt när man är på instagram. Allt är liksom bara en tävling. Jag har försökt logga ut från insta nån vecka men det är så svårt man vill ju se vad folk gör osv...och alla mina kompisar har Instagram man e ju lite udda om man inte har.
Så snälla decibel kan ni försöka ändra på dethär. Undrar

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.06.2018
Hej!
Hur mycket än vi skulle vilja ändra på Instagram så kan vi tyvärr inte göra de.
Jag förstår att det känns tungt, och jag tror inte du är ensam om att börja må dåligt av Instagram. Tänk på att fastän andra människor sätter ut en fin bild eller bilder på roliga aktiviteter, så det betyder inte att deras vardag är ser ut så alltid. Instagram visar endast en bråkdel av någons liv. Det är lätt att bygga upp ett flöde som visar lycka och perfektion, men i själva verket kan verkligheten och de vardagliga livet vara något helt annat till och med motsatsen till lycka.
Jag vet att det är många som jämför hur många följare man har och hur många likes man får på sina bilder. Dehär är något som man inte borde göra, det för sällan med sig något positivt. Kom ihåg att en person med många följare inte är viktigare än någon med färre följare.
Det är inte hur många likes du får på bild eller hur många snygga killar som följer dig som säger hur bra du är som person. Det har ingenting att göra med vem du är. När du märker att dina negativa tankar kommer, så är det bara du som kan ändra ditt tankesätt. Tänk inte negativt om dig själv eller ditt Instagram konto. Fokusera istället på de positiva sakerna, som t.ex. de personer som gillar dina bilder och de som följer dig!  Dom som inte följer dig skall du inte slösa energi och tid på. De är dom som följer dig som du skall va glad över!
Jag håller helt med om att dina idéer är jättebra, att Instagram skulle ha samma system som Facebook med vänner och att hur många likes man får skulle bara synas för en själv. Det skulle underlätta för många.
Fastän vi inte kan göra något åt Instagram hoppas jag att detta svar kan hjälpa dig på något sätt! Ta hand om dig!
Kram, Ida