Koncentrations svårigheter
08.12.2014
Hej, jag kan inte koncentrera mig på nånting mera, jag tänker för mycket på olika saker. Tänker mycket på hur jag är och att jag inte är tillräckligt bra osv.. jag vill få bort dom tankarna så att jag kan leva ett bra liv och vara mig själv istället för att låssas vara nån annan och inte kunna koncentrera mig på något.

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
08.12.2014
Hejsan,
Vad jättebra att du MÄRKER att du fastnat i ditt tänkande! Det är alltid första steget till förändring, att man blir medveten och lägger märke till hur man själv fungerar. För man kan inte förändra något som man inte är medveten om. Och absolut, din energi ska användas till att leva och vara dig själv, inte enbart till grubblerier och till att vara någon annan eller att låtsas.
När vi fastnar i tankar och funderingar så blir det ju verkligen svårt att koncentrera sig på annat, eftersom allt bara kretsar kring det. Då behöver man hitta bra sätt att bryta detta mönster. Ett jättebra sätt att göra det kan t.ex. vara att hitta en bra metod för avslappning, eller att göra något kroppsligt eller med händerna. Helt enkelt att flytta fokus från huvudet och tankarna till kroppen! Göra olika andningsövningar, pröva t.ex. medveten andning, meditation eller olika yogaövningar. Eller Tai ji eller Qi gong. Alla dessa ”avslappningsformer” är bra, men eftersom vi alla är så olika så behöver vi ju hitta det som blir rätt för oss. Man kan naturligtvis göra andningsövningar hemma på egen hand eller så kan man gå med i en grupp eller gå en kurs, litet beroende på vad som passar en bäst. Mycket bra information och tips på detta hittar du om du ”googlar runt” litet. Eller kanske det rätta för dig är att ta en promenad i skogen, välja en motionsform du tycker om och köra ett eller flera pass av den. Eller så gör du något praktiskt, som att hugga ved, städa garaget, skruva med en moped eller ställa dig i köket och baka bröd eller bullar. Helt enkelt, göra något med kroppen eller händerna så att tankarna får ta en paus.
Och om du inte kommer bort från grubbleriet genom att fokusera på andningen och kroppen så kanske det finns saker som behöver redas ut, på ett litet djupare plan. Eftersom du skriver att du tänker mycket på hur du är och att du inte skulle vara tillräckligt bra så kanske det finns saker du behöver jobba på kring din självbild och självkänsla. Om du vill läsa mer om just självkänsla så finns det ett bra ”infopaket” på Decibels sidor; Självkänsla och självförtroende. Där hittar du information om vad självkänsla är, men också hur man på olika sätt kan stärka sig själv och komma ifrån att vara så kritisk till sig själv.
Alltid är det inte så enkelt att stärka sin självkänsla på egen hand så därför finns det också personer som jobbar med detta, som kan hjälpa dig vidare. T.ex. kuratorn på din skola, eller skolpsykologen, eller någon annan psykolog, coach eller terapeut av något slag. Alla har utbildning för att både reda ut varifrån en ”ostadig” självkänsla kommer men också för att hjälpa dig vidare på vägen!
Du är värdefull precis som du är och du är redan på väg till att förändra det som du märkt att inte fungerar i ditt liv! Allt gott på vägen önskar jag dig!
H.Susanna