Min kompis vägrar betala tillbaka pengar
28.11.2020
Hjälp, min kompis sen många år tillbaka vägrar nu betala tillbaka pengar hen är skyldig mig. Det var klart och tydligt från första början att det här var pengar hen skulle betala tillbaka, vi hamnade dock i gräl och är nu inte vänner mera. Jag har bett om pengarna vid tre olika tillfällen men hen bara ignorerar mina meddelanden. Det gäller under 100€ så jag antar att det inte finns någon lag som kan hjälpa mig här. Så vad kan jag göra, vad gäller egentligen? Ångestmymlan

Ungdomsinformatör Kix svarar
01.12.2020
Hejsan!
Ledsen att höra, verkligen dålig stil av den här personen! Det kan kännas jättejobbigt att behöva ”tjata” om pengar som nån är skyldig en. Skulle jag vara du så skulle jag innan jag för djuret till föräldrarna kontakta dem och berätta situationen, säga att du behöver få betalt för maten men att din bekanta vägrar ge dig det trots att ni kommit överens. Om de är vettiga människor så kommer de förstå att du behöver få betalt, och förhoppningsvis ge dig pengarna, så att din bekanta blir skyldig sina föräldrar pengar istället för dig. De har ett bättre övertag till att få tillbaka pengarna än vad du har. Din bekanta kommer antagligen bli sur om du blandar in föräldrarna, men om hen redan är sur och ni inte är vänner längre så spelar det ju ingen roll. Hen får faktiskt här lite ”skylla sig själv” som ignorerat dina meddelanden.
Ett annat alternativ är att du behåller djuret tills du fått betalt. Där är ju problemet dock det att kommer bli ännu dyrare att hålla det längre eftersom det ju då behöver mer mat.
Hoppas det fixar sig!
Kram, Kix