P-piller och sjukhus
30.11.2020
Tjenare! Jag undrar om man åker till sjukhuset/hälsovårdscentral bara om man är typ förkyld, kommer de fråga om p-piller då/måste man säga att man går på p-piller?? Är väldigt rädd ifall de ska fråga för jag har inte berättat till min mamma eller min pappa.
Hjääälp migg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2020
Hej,
Nej, det känns osannolikt att läkaren/sjukskötaren skulle fråga om den saken i samband med ett "vanligt" besök för förkylning eller liknande. Den enda situation där jag kan föreställa mig att det skulle vara relevant är om de skriver ut någon ny medicin åt dig, t.ex. vissa typer av antibiotika (som kan göra att p-pillrens effekt försämras). Men med den absolut största delen av antibiotika så har det ingen inverkan alls på p-piller så detta är ingenting jag tycker att du skall gå omkring och oroa dig över. Du är också tillräckligt gammal för att själv bestämma om du vill äta p-piller eller inte.
Kram
Tessi