Paranoid
16.09.2018
Hej! Jag är superparanoid över allt! Jag tror att någon har ihopkopplat min telefon och dator och ser allt jag skriver och allt jag kollar på. Ibland om jag gillar någon så tror jag att hen kan läsa mina tankar och jag skäms direkt. Och sen så tror jag att någon har sånadär små smygkameror gömda inne på wc och mitt rum så jag vågar int göra nånting för jag är rädd att allt filmas!! Det är jättejobbigt och jag vill kunna sluta vara såhär paranoid. Det har ibland gått så långt att jag tror att döda släktingar kan se allt jag gör.. Så till min fråga, kan man bota (eller lätta) på mitt paranoida psyke på något sätt? När jag var cirka 12 så kopplade min mosters man ihop min dator med hans så han kunde hålla koll på vad jag gjorde för att int mamma sku oroa sig. Så därefter började jag bli paranoid. Jag har i nuläget en ny dator och ny telefon men det känns fortfarande som att han eller någon annan kan se allt jag gör. Jag blir galen!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.09.2018
Hej!
Nu har jag skickat din fråga till vår expert Camilla P, hoppas hon hinner svara riktigt snart! Håll ut! <3
Kram, Liselott
Hej igen!
Förlåt, förlåt, det är inte alls meningen att du ska få vänta och vänta. Men tyvärr får jag inget svar av Camilla P nu, trots att vi påmint. Det händer oss tyvärr ibland här på Decibel, exempelvis att experterna (som är med frivilligt) glömmer bort frågan eller inte har tid att svara. Vanligtvis brukar vi genast skicka vidare då, men nu har vi haft sådan rumba med lanseringen av nya Decibel. Så förlåt än en gång.
Men jag tror i alla fall att jag vet en sak som Camilla - och alla andra experter här - skulle ge som svar på din fråga. Nämligen att känslor av den sort som du känner nu är av den sort som de allra, allra flesta av oss behöver hjälp med att få bukt med. Se, just sådana här känslor har en tendens att växa sig större och hemskare och starkare om man håller dem för sig själv. Det är som om de frodades inne i det mörka huvudet och att prata med andra är som att släppa in ljus. Har man tur så är de som trollen och spricker av ljuset, men åtminstone så får man sååå mycket lättare att få kontroll över dem eller till och med bli av med dem om man berättar om dem åt någon. Helst, såklart, någon som förstår sig på liknande tankar och känslor och som vet vad och hur man ska göra för att bli av med dem. Ett proffs alltså, tex en samtalsterapeut, psykolog eller kurator. Visst kan det lätta lite att berätta för tex mamma eller en kompis om hur det känns, men de vet ju sällan vad man kan göra åt saken på samma sätt som de utbildade, erfarna som har som jobb just att hjälpa när det kommer till det psykiska.
Så det är vad jag vill att du gör nu, söker ordentlig hjälp. Du mår inte bra av de här tankarna eftersom de gör dig rädd - och det är tungt att vara rädd! Du behöver berätta för någon exakt hur det känns och hur dina tankar låter, så var ärlig. Och du behöver få metoder att förändra dina tankar till sådana som inte längre skrämmer dig eller begränsar dig i ditt liv. Det kommer tyvärr troligen inte att hjälpa dig så värst mycket även om du skulle få reda på exakt vem som kan "övervaka" dig och på vilket sätt, för det matar bara mer näring åt dina paranoida tankar, utan du behöver få kontroll över rädslan. Det är alltså ytterst sällan något man lyckas med på egen hand, just för att tankarna då får vara ifred att växa hejvilt, så därför måste du tala med någon.
kram, Liselott