Tänker på att bli en mördare ändå jag inte vill!
23.07.2019
Jag är 11 år och tänker på sånt, jag tänker på att om jag kommer bli mördare eller inte, jag vill absoult inte, jag vill bara vara normal och ha ett bra liv, jag hatar att tänka på negativa tankar, o nag brukar gråta för jag inte vill bli en mördare, snälla hjälp och jag vågar inte berätta för mig, jag försöker säga nej jag kommer inte bli en och jag tänker på det! Snälla jag vill ba leva normalt, önska att jag aldrig haft de dåliga tankar, snälla hjälp.
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
12.08.2019
Hejsan!
Sådana tankar som du beskriver låter väldigt jobbiga. I din ålder så är det ändå väldigt vanligt att man kan ha sådana funderingar. I vår värld pågår en massa hemska saker som händer långt borta från oss i något annat land eller rätt nära oss. Tack vare smarttelefoner, appar och sociala medier, youtube så får vi info om olika händelser jättesnabbt, vilket du säkert märkt. Det är både bra och dåligt tycker jag. När man hör att någon t.ex. mördats så skrivs det mycket om hurudan personen var som människa. Ofta kan man läsa t.ex. "hen var en alldeles vanlig person som var tystlåten och lite blyg" eller "det är svårt att förstå att en så lugn och försiktig  person har kunnat göra detta".
Då är det lätt att man som du gjort börjar fundera ifall man också kan bli en mördare, man är ju en helt vanlig person. Men så är det inte. De flesta av oss växer upp till helt vanliga människor och det är endast få människor som blir mördare. En mördare kan man inte bli genom att tänka på det. En människa som kan ta någon annans liv så saknar något som heter medkänsla och respekt för den andra. Det kan göra att personen tänker att andra människor inte är värdefulla och inte bryr sig om  fast en annan människa skadas.
Hälsningar Camilla