Varför funderar jag så mycket över meningen med livet?
01.01.2022
Jag har ungefär allt man kan önska sig, bra kompisar, blir inte retad, en frisk familj och får nästan allt jag ber om. Men ändå mår jag inte bra. Jag vet inte riktig varför det känns så. Jag känner mig jätteotacksam som känner så. För jag vet att det finns hur många som helst i världen som drömmer om att ha en frisk familj och vänner.
Jag vet inte om det är hela livet jag stör mig på. Jag gör nästan samma sak varje dag, går i skolan, kommer hem, gör läxor, äter och sover. Jag vill bara dö ibland om jag ska vara ärlig. Det låter så själviskt men det är sant. Jag tänker på det nästan hela tiden och jag vill inte det, för de känns som jag håller på att bli att galen.
Så mina frågor är:
1 Hur ska jag göra för att sluta tänka så här?
2 Vad är meningen med livet?
3 Hur ska jag göra för att må bättre?
4 Är jag ensam om de här tankarna?

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.01.2022
Hejsan!
Ursäkta att du fått vänta på svar en liten stund.
Bra att du har så många positiva saker i ditt liv. Men ibland så mår man ändå dåligt, och det är inget som man behöver ha skam eller känna sig otacksam över. Det går ju som inte att bara tänka ”jag har det bra och nu ska jag må bra och så slutar jag må dåligt", för det funkar inte så (tyvärr, haha). Det är inte alltid som ens mående har en direkt koppling till dessa yttre saker, ibland så vet man helt enkelt inte säkert varför man mår dåligt. Och om man har känt så en längre stund så är det bra att gå och prata med någon professionell om det, så får man tillsammans börja reda ut vad det egentligen är frågan om.
I ditt fall så låter det kanske lite som att du känner dig lite understimulerad eller uttråkad, som att det bara är samma sak dag ut och in, och det är svårt att hitta det fina i de små sakerna? Svårt att se pointen i varför du gör de saker du gör? Kanske du skulle behöva något slags avbrott i vardagen, men det kan ju vara lite svårt att hitta nu när det är coronapandemi på gång och man därmed blir lite mera instängd än vanligt och exempelvis inte kan resa. Jag är ju säker på att det finns en mening med varför du gör de saker du gör, exempelvis varför du går i skola (för att du exempelvis vill utbilda dit till nåt skilt yrke i framtiden). Men ibland kan det vara svårt att hitta den där glöden för det, speciellt om man länge har haft mörka tankar så kan man som nästan ”glömma bort” varför man gör de saker som man gör, vad det är som man vill med livet. Men meningen finns alltid där under ändå, fast man i stunder inte vet vad den är.
1&3 - Du ska söka hjälp. Vissa saker så kan bli för tunga för att man ska orka reda ut dem på egen hand. Man ska helt enkelt inte BEHÖVA göra det själv, när det finns folk som har som jobb att hjälpa en. Vi har byggt vårt system och samhälle just på det sättet. Det går så mycket snabbare att börja känna sig bra om man får rätt hjälp. En utomstående kan också hjälpa en att se alla de synvinklar som man själv i stunden har svårt att se. Du kan gå exempelvis till skolkuratorn eller ditt lokala HVC för att be dem hjälpa dig vidare till rätt person.
Sen är det också viktigt att ta hand om sig själv. Göra sånt som man brukar tycka om att göra (även om man kanske inte känner lika stor njutning av det som man brukar när man är nere), sov tillräckligt, håll någon slags rutin i vardagen, ät bra mat, motionera lagom, och se till att få in någon typ av social interaktion också så man har någon att prata med om saker.
Någon typ av kreativ ”outlet” kan också vara bra, typ att skriva, måla, syssla med musik, eller pyssla med något.
2. Meningen med livet är en hemskt individuell sak, och en stor filosofisk fråga som människor funderat på i årtusenden. Vissa menar att det inte finns någon mening (och menar att det är en positiv sak för att då är man fri att göra som man själv vill), andra menar att meningen med livet är att försöka göra världen till en lite bättre plats på nåt sätt, en del tycker att meningen med livet är att göra sånt man själv tycker om, och rent biologiskt skulle nån kanske säga att meningen med livet är att fortplanta sig så arten kan gå vidare. Olika religioner finns ju egentligen också till som olika förklaringsmodeller på vad meningen med livet är (enligt dem). Själv tror jag att meningen med livet är att utvecklas. ”Själens utveckling” skulle man kanske kunna prata om, ifall man tror på en själ. Om man ser meningen med livet som att utvecklas och lära sig så mycket som möjligt, så blir också de negativa sakerna i ens liv meningsfulla, eftersom de kan ge en stora lärdomar och göra att man utvecklas som människa. Men som sagt, det här är en fråga som är hemskt individuell och det finns inga fel eller rätt svar.
4. Du är definitivt inte ensam om de här tankarna. Det är väldigt vanligt att fundera på saker som meningen med livet, men om man har väldigt jobbiga känslor kring det hela så är det värt att gå och prata med en utomstående.
Hoppas ditt mående börjar kännas ljusare snart. Det kommer nog bli annorlunda. Hang in there, och gå och prata med någon om saken!
Kram, Kix