Snabb viktökning
15.12.2019
Hej jag gick på en kur mot acne och i samband med det började jag sedan med p-piller efter det så började jag gå upp i vikt. Jag har gått upp 7kg på 5 månader. Jag äter samma som jag gjort förut och har aldrig gått upp i vikt snarare neråt. Jag vet inte alls vad detta kan bero på tacksam för tips. jb

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.12.2019
Hej,
Det är svårt att ge något exakt svar på vad viktökningen beror på. Jag vet att det är många tjejer som precis som du går upp i vikt i samband med att de börjat äta p-piller, men jag kan inte uttala mig om huruvida det beror på själva pillren eller om det helt enkelt sammanfaller med att man oftast äter pillren i den ålder då man utvecklas och kroppen förändras mycket - från att man har varit en flicka till att man får mer vuxna proportioner.
Eftersom jag inte heller vet vad du vägde innan du började med dina piller eller vad du väger idag så är det svårt att ta ställning till om det är någonting som borde kollas upp eller om det är en helt naturlig viktökning. I något skede så kommer ju kroppen att förändras, väldigt få vuxna kvinnor har samma kroppsvikt som de hade då de var t.ex. 16 år gamla. Så först och främst skulle jag kanske be dig fundera över om din kroppsvikt fortfarande är normal? Jag förstår att 7 kilo känns som väldigt mycket - men om du t.ex. tidigare varit väldigt smal så kanske viktökningen ändå kan anses som normal, trots den skett under förhållandevis kort tid.
Om du själv oroar dig över saken så tycker jag att du skall ta upp saken med en barnmorska eller gynekolog på preventivrådgivningen.
Kram
Tessi