Snabbt svart tack!
18.07.2022
Hej!
Igår så glömde jag lite bort att ta p piller, blev ungefär 5h senare än jag tog dagen innan. Nu idag började jag blöda en hel del.
Vad beror det på? Är jag inte skyddad för graviditet längre bara för att det for 5h över? Går inte p piller att ta 12 timmar senare än man tog dagen innan?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
18.07.2022
Hej,
Du är absolut skyddad mot graviditet, var inte orolig över det! Men tyvärr kan det vara så att din kropp vill ha väldigt regelbunden intagning av hormontabletterna för att inte börja blöda. Sen beror det lite på vilka p-piller du har. Har du dem med endast ett hormon (inga sockerpiller på sista raden) så har man lättare tendens att börja blöda vid slarv, även om det handlar bara om ett par timmar. Men det reder upp sig igen efter en kort tid ifall du kommer ihåg dem därefter. Har du p-piller med sockerpiller så beror det lite på om du äter ihop kartorna mycket (alltså hoppas över sockerpillren och inte har någon mens varje månad) och ifall du gjort så i en lång period kan kroppen vara mycket känslig av att börja blöda och ser sin chans att släppa fram en blödning vid minsta lilla slarv. Är det så, så rekommenderar jag att du pausar med dina hormontabletter i 7 dagar(du måste dock ta 21 hormontabletter mellan varje mens innan du tar paus igen, inte mindre än så annars går skyddet ner) och låter mensen komma.
Ifall det är så att du haft en mens varje månad, så kan det vara bra att kanske byta sort på p-piller så du inte behöver dras med blödning varje gång du missar lite. Du har som du säger en 12h glömskemarginal! Oj så mycket text det blev, men det är krångligt att förklara och jag försökte på bästa sätt!
Lycka till!
Kram!
Malin