Sökan av diagnos
17.11.2021
Hej, Decibel
Jag vet inte om det är var normalt för alla men jag har tänkt på mig själv ofta över stress senaste tiden och kommit fram att jag märker att någonting ba känns int rätt.
Jag använder sarkasm alltid I mina skämt, men jag kan inte tyda när någon använder sarkasm på mig eller om jag sårar nån genom det. Jag har börjat ta skämt allvarligt men skiter I att säga det ti nån
T.ex om du säger ”du bryr inte om mig jävel” fast det är sarkasm skulle jag reagera som att det var på seriöst.
Av någon anledning kan jag bli förbannad och använda hot mot någon utan mening eftersom jag orkar inte med allt jag hör.
Jag har blivit frågat om jag har ADD/ADHD av många människor fast inte vad jag vet om, själv vet jag inte mycket om det
Även före har jag viljat tala med någon som skulle förstå eller ge mig en förklaring på varför
Jag har varit ofta till skolkuratorn men har aldrig gått up till den här information eftersom jag har svårt med ärlighet om hur jag mår
Jag vågar inte fråga heller min mamma efter någon som skulle hjälpa mig med en lösning.
Har ni någon idé? Problempersonen

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.11.2021
Hejsan!
Ursäkta att du fått vänta en stund på svar, vi har haft mycket här på Decibel på sistone med skolbesök och sånt, vilket ju är kul men det är inte meningen att det ska gå ut över Våga Fråga, så förlåt!
Tack för din fråga. Jag tycker du är klok som lyssnar på dig själv. När du säger att du kommit fram till att något inte känns rätt, så är det antagligen så. Din intuition som talat :)
Det låter som att du har mycket känslor och tankar i dig just nu, och att det kanske är lite överväldigande för dig just nu hur du ska pussla ihop det hela. Det är ganska vanligt i tonåren att känslorna är spretiga, men man ska absolut söka stöd för det om det blir för mycket.
Jag håller med om att sarkasm ibland kan vara svår att förstå. När någon säger något sånt och du blir osäker på om det var seriöst eller inte, prova först att pausa en stund i dina tankar och titta dem i ansiktet. Försök läsa av vad ansiktet och kroppsspråket säger – är det ett öppet och glatt ansikte med ett flin och en ”glimt i ögat” så är det antagligen sarkasm, ser personen bister ut så är det kanske inte det. Men ibland kan det ändå vara svårt att säga säkert. Då är det bäst att helt enkelt fråga. Typ säga ”alltså sori men nu förstod jag inte riktigt, var du sarkastisk eller inte?”. Till sist kanske folk också märker att ”aijjaa, jag ska kanske inte använda så mycket sarkasm med hen”.
När du säger att du är osäker på om du sårat någon genom sarkasm så kanske du kan använda samma princip där, att om du råkar säga nåt och du inte är säker på om de tagit illa upp – säg rakt ut ”sori, det där var bara sarkastiskt menat, int på riktigt”. Bäst är det förstås att man lyckas hålla sig helt från att säga sånt man inte är riktigt säker på hur det kommer tas, men ibland slinker det ju bara ur en.
Super att du redan har varit i kontakt med kuratorn! :) Det skulle nog säkert vara bra om du kunde berätta också det du skrev hit. Jag föreslår att du visar den här frågan som du skrev in, då behöver du inte säga nåt alls, bara typ visa telefonen och säga ”jag skrev in en sån här fråga till Decibel, vad tror du om det”?. Eller så skriver du ner vad du vill säga på ett papper på förhand och ger det pappret. Det kan vara lättare än att ta upp det ansikte mot ansikte.
När det gäller olika typer av ADHD (idag pratar man inte så mycket mera om ADD, utan mera olika typer av ADHD), så kan du kanske be din kurator berätta mera om det. Säg att andra påstår att du har det, och att du skulle vilja veta mera om ifall det kunde vara sant och vad det innebär.
Sen vill jag också tillägga att ADHD inte är någon ”dom”, det är bara ett annat sätt att funka på, som också har vissa fördelar och inte bara nackdelar :) Om du vill veta mera om ADHD kan du också skriva in en ny fråga hit där du frågar vad du vill veta om det.
Ha det bra, jag hoppas din situation känns bättre snart <3
Kram, Kix