Sova
30.05.2022
Hej decibel, jag är en sån person som har börjat ta korta 30min upp till 3h vilopauser/sov pauser under kvällen nån gång i veckan. Jag sover tillräckligt på nätterna men är alltid trött då jag kommer hem. Mina föräldrar gillar detta inte alls och blir arga då jag sovit och hotar med att ta bort min telefon Ingen aning

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.05.2022
Hej,
Det låter normalt i mina öron att man kan vara trött och behöva sova på eftermiddagen. Förstås kan det finnas anledning att kolla upp att allting är okej om det är så att man alla dagar måste ta sig en tupplur för att orka, men på basen av det du skriver så tycker jag inte att det verkar avvikande. Det ÄR tungt att gå i skolan och din kropp kräver mycket energi eftersom den växer, så jag tycker att du gör helt rätt som ger din kropp det den behöver. Skulle det inte behövas vila så skulle du knappast göra det heller.
Kanske är det så att dina föräldrar tror/tycker att du inte sover tillräckligt på nätterna för att du ligger vaken med telefonen? Hur många timmar sover du per natt och upplever du själv att telefonen gör att du inte går och lägger dig i tid?
Jag vet att det låter jättetråkigt men försök att leva så regelbundet som möjligt, d.v.s. att du går och lägger dig och stiger upp ungefär samma tid alla dagar, då är det lättare för kroppen att fungera och utvecklas. Om du själv upplever att du trots att du sover på nätterna och vilar på eftermiddagen inte känner dig pigg så kan det vara bra att gå till hälsovårdaren och få en remiss till blodprov så man kan kolla att dina värden ser ut som de ska. Men bara på basen av det du skriver så låter det helt normalt. Ge din kropp det den behöver.
Kram,
Tessi