Aktie och förmedlingsmäklare
19.08.2020
Hej, går på 2an som merkonom med ett bedrövligt matte betyg. Hatar matte timmarna och har ingen motivation att ens gå på dem.
Mitt drömm jobb är dock att vara en aktie/förmedlingsmäklare och jag undrar att hur bra på matte man måste vara Fill

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2020
Hej,
Jag skickade din fråga vidare till en bekant som jobbar med ekonomi, och hans varade såhär:
Ska man jobba inom finansbranschen, i synnerhet med värdepapper, krediter och sånt är det nog mer eller mindre ett krav att man är bra på grundläggande matematik, och framför allt att kunna analysera och tolka siffror, varför de ser ut som de gör. Helst ska man vara bra på huvudräkning också. Det är naturligtvis inget krav men det underlättar mycket.
Nu är jag ingen finansman, men vad jag förstått inom finansbranschen är det ett förbannat högt tempo och man måste kunna se vad siffrorna på skärmen betyder och kunna göra riktigt snabba beslut utgående från det.  Det är inget sammanträffande att anställda på New York-börsen åtminstone på 1990-talet hade betydligt högre risk att dö i en hjärtattack än vanligt folk.
Nuförtiden har man ju datorer som sköter det mesta, men nog är det personen bakom som bär ansvaret och ser till att riktiga beslut görs ändå.
Folk har en alltför glamorös bild av värdepapperstyper. Jag skulle säga att du ska börja som helt vanlig försäljare i någon butik (typ elaffär, sportaffär etc där folk förhandlar om priser och prutar) och träna upp siffersinnet.
Du kan också läsa om saken här.
Kram
Tessi (Och Henrik)