Am i the asshole?
09.05.2022
Hej, jag har totalpanik och måste bara aight skfkekkfkf
Jag har varit mobbad de senaste 8 åren och det blev bara värre i 8an, legit hela min skola hatar mig för jag sa att ja var bi för validation, och ja resten är historia. Jag har en vän som var semi populär och när det kom fram att han var runt mig tappade folk respekt för honom. Jag känner mig skit, jag visste att de skulle hända till sist, men ja, jag fortsatte endå..
Så AITA? Mamm din

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.05.2022
Heej!
Tack för din fråga, och för att svara på den först riktigt kort – nej, it’s not you.
Det aldrig den som blir mobbads fel att den blir det. Mobbning är alltid fel, och de som utför mobbningen gör fel. Ifall du vill skriva in igen och berätta lite mera om den här situationen och allt kring det, så är du hemskt välkommen att göra det!
Det finns många olika orsaker till varför människor mobbar andra, men oftast är det någon inre osäkerhet som man väljer att ta ut på andra. Typ att man tror att man själv ska verka mindre osäker ifall man trycker ner någon annan. Men i själva fallet så funkar det inte i det långa loppet. Hur mobbare väljer ut sina ”offer” kan vara ganska slumpmässigt. Vem som helst kan bli mobbad i fel omständigheter. Det är inget fel på dig som person, du är bra precis som du är. Hoppas du kan prata om mobbningen med någon, typ en lärare, en förälder eller kuratorn.
Jag är glad att höra att du ändå har den här vännen som valt att stå emot grupptrycket och se dig för den bra person du är. Ledsen att höra att det kom negativa reaktioner på det, men det är nog absolut inte ditt fel. Eller hans. Det är de som mobbars fel. Du har all rätt till att få ha vänner, precis som alla andra. Han har också rätten att helt välja själv vem han vill vara runt, utan att någon annan ska få säga nåt om det!
Hoppas det löser sig, ta gärna hjälp av någon vuxen, du ska inte behöva gå ensam genom det här!
Kram, Kix