Avbryta studier
16.07.2018
Hej!
Jag slapp in till en skola nu till hösten och tackade ja, men nu när allt närmar sig så känner jag bara att jag inte alls vill åka och studera.. kan man avbryta sina studier innan man ens börjat och påverkar det mig negativt i framtiden på något sätt? Är så ledsen och rädd över att jag "kastat bort" min plats som förstagångssökande på något jag nu inte ens vill studera. Vart kan man vända sig? A

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.07.2018
Hej!
Du behöver inte alls vara ledsen eller rädd för att du sku på nått sätt ha kastat bort någonting. De går så ibland att man väljer någon utbildning som inte känns riktigt rätt, detta händer för många så du är inte ensam. Eftersom du har tagit emot studieplatsen så är du inte mera förstagångssökande, MEN du har nog möjligheten att komma in till en annan utbildning i framtiden. Så oroa dig inte! Jag länkar här till Åbo akademis hemsida som visar antal studieplatser och kvot för förstagångssökande. Där ser du att studieplatser inte endast är reserverade för förstagångstuderanden (det är bara en del).
Jag vet inte vilken skola och utbildning som du har sökt till, men om du inte vill inleda dina studier nu så skulle råda dig att ta kontakt med skolan.
Oroa dig inte!
Kram, Ida