Behöver hjälp
16.08.2018
Hejsan!
Är en 16 årig tjej och har någon slags av social ångest/fobi.
Har alltid varit den tysta och den "blyga tjejen"
Jag har sjukt svårt med presentationer och oroar mig för min nästa presentation. Alla presentationer jag har haft har varit sjukt jobbiga.. jag börjar bl.a svettas, skaka , hjärtklappningar, darrningar, börjar frysa samtidigt som jag svettas, torrt i munnen, svårt att andas mm. Och mitt i allt detta ska jag upp för klassen och presentera. Alla gånger har varit såhär, de flesta i börjar skratta men jag bara fortsätter att stamma vidare.
Alla i min klass presenterar normalt, ingen oro men sen kommer jag dit skakande och helt borta.
Har försökt med olika knep men funkar ej.
Jag har så svårt för sociala situationer.
Lång text blev det hehe, mwn jag hoppas ni har några tips åt mig för klarar int av detta mera
Kram och tack i förskott!! Lovisa02
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
24.08.2018
Hejsan!
Alla av oss kan känna som du någon gång. Det är kroppens sätt att reagera på hotfulla situationer. Men något verkligt hot finns det inte i ditt klassrum, eftersom där inte finns något som du på riktigt behöver vara rädd för eller fly ifrån. Du känner dina klasskompisar och din lärare, de är inga morrande grizzlybjörnar som väntar på att få attackera dig. Det som väcker din nervositet är du själv och dina tankar om dina klasskompisar och lärare. Du kanske är rädd för att göra bort dig, komma av dig, börja stamma, bli utskrattad eller inte veta vad du ska säga. Det är jätteobehagligt när man blir så nervös som du beskriver. Muskelspänning, förhöjd puls och ökad handsvett, spänningshuvudvärk, rodnad, muntorrhet, svimningskänslor och illamående är väldigt vanliga besvär som kan uppstå inför en presentation.
Det som är viktigt för dig att veta är att du måste träna dig att förstå och hantera det som gör dig nervös., annars hamnar du i en ond cirkel av undvikanden. Man ska inte fly från situationer som känns obehagliga för då blir besvären ofta värre. När nervositeten når sin topp så börjar den sakta men säkert lindras. En bra fråga som du ska ställa dig själv och fast skriva ner svaret på är: Vad tänker du ska hända, vad är det för scen du målar upp för ditt inre? Det du ser är bara dina egna tankar som bråkar med dig. Fråga sedan dig själv: Hur skulle jag i stället vilja tänka? Försök tänk på en plats där du alltid känner dig lugn och trygg. Se den platsen framför dig hela tiden när du gör din presentation. Sen kan du också skratta åt din oro och din nervositet, det får kroppen att slappna av.
Fundera inte heller desto mera på varför du är som du är. Alla är olika och så ska det vara. Vissa av oss människor har en medfödd biologisk känslighet som gör att man är är mer mottaglig för stress, oro och ängslan. Det är inget onormalt med det men det förklarar varför vissa saker som t.ex. att framföra en presentation för klassen kan bli extra jobbig.
Stort lycka till! Jag ser redan framför mig hur fint du klarar din presentation!
Hälsar och vinkar Camilla