Efter högstadiet
23.10.2018
Hej, jag skulle vilja bli turistunderhållare, vad ska jag göra och hurudann lön får man?
Jag undrar också om det finns någon chans att få prova på det som underårig? Drömaren

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.10.2018
Hej Drömmaren!
Yes, jag visste ju att jag för inte så länge sedan svarat långt på en fråga om hur man blir reseledare - eller just sådan där turistunderhållare tex på ett resebolags hotell. Här kan du läsa det svaret, där står nog det allra mesta. Och tyvärr har jag nog förstått att man måste vara myndig för att få anställning på ett sådant här ställe. Gärna även utbildad inom turismbranschen och helst också ha en förmåga som söks, som exempel att vara bra på att sjunga. Eventuellt kanske man skulle ha en chans här inom landet att få sommarjobb eller liknande som minderårig på något turistställe så att man skulle få pröva på lite och få lite erfarenhet (hotell, nöjespark, som guide på något museum, på båtarna över Östersjön osv), men det kan nog ändå hända att de myndiga med rätt typ av utbildning går före. Påbörjar du en utbildning inom turistbranschen kanske du kan få göra praktik på något passligt ställe, men det kräver ju alltså att du redan väljer det som yrkesväg. Så har du andra drömyrken eller möjligheter, så kanske det här med att vara turistunderhållare kunde vara något för somrarna?
Kram, Liselott