flytta...?
20.09.2014
hej! tack för en bra sida!
Det är så att jag funderar på att gå gymnasiet i Åbo, I kattan. Jag flyttade till Österbotten som 6åring från Åbo, så själva staden är bekant för mej. Är det en bra idé att bo ensam under gymnasietiden..? ska man bo i en lägenhet eller internat? får man studiebidrag? och en annan grej. Jag är satsande dressyrryttare och planerar köpa en dressyrhäst i höst. Jag skulle behöva ta med mej hästen om jag flyttar till åbo, och jag vet inte om jag klarar av att sköta ALLT själv. Jag vet inte var jag skulle ha hästen, vem jag sku träna för, hur mycket det kostar osv. Jag vill jättegärna gå i gymnasiet i Åbo, men också satsa på ridandet. mina två hästintresserade systrar studerar i Åbo, så de skulle ju kunna hjälpa mej ibland. Men är dethär en bra idé, och skulle jag klara av det? Jag är trött på den lilla byn jag bor i där det är långt till allting, och saknar Åbo, så det skulle vara otroligt kul att få gå gymnasiet där, men jag vill ändå satsa 100% på ridningen.
Linuli

Ungdomsinformatören Jenny svarar
22.09.2014
Hej!
Vad roligt att du tycker om sidorna, tack! :)
Du verkar ha en hel del att fundera på, så bra att du överväger möjligheterna o. ser hur det är bäst att göra. För det första om stöden. Du har rätt att få studiestöd för gymnasiestudier. Man kan också få bostadstillägg om man inte bor med sina föräldrar. MEN dina föräldrars inkomster påverkar studiepenningen ända tills du fyllt 18 år. (Ju bättre inkomster de har, desto mindre stöd få du och tvärt om. Föräldrarnas inkomster kan också vara ett hinder för att få studiepenning). På FPA:s sidor finns en tabell där man kan kolla hur mycket stöd man kan få. Om du flyttar bort hemifrån ska studiebeloppet räcka till hyra, mat, resekostnader och räkningar. Om inte pengarna räcker för allt detta måste man nästan jobba vid sidan av studierna.
Jag hittade en blogg där det berättas om vad allt man ska tänka på då man planerar att köpa en häst. Om du klickar på länken här under, kan du själv läsa bloggen. du vet säkert mycket redan själv, men det kan ju finnas något som du inte har kommit att tänka på. Jag frågade också av några bekanta, som rider, om kostnaderna och de gav ett sådant exempel att ett 10-gångers ridkort kostar här i nejden ca 200 euro, o. i Södra Finland kring 400 e. Fick alltså den inställningen att hästhobbyn kan bli dubbelt dyrare i Södra Finland. Då du tar reda på kostnaderna är det enligt dem också bra att kolla vad allt ingår i priset. I vissa stallar ingår endast hyran, i andra kan du få mat och städning för samma pris. Tänk också på hur mycket tid du kan och har att använda för din hobby. Fråga gärna hjälp av dina systrar om kostnader och annat praktiskt!
En bra lösning kunde vara att du bor kvar i Österbotten ännu gymnasietiden och söker dig till någon skola i Åbo efter det? Hemma får du troligen bo, äta och leva gratis. Kan hända att du t.o.m. får fickpengar, som du kan köpa hästgrejer med...Allt skulle inte liksom heller hända på samma gång. Du får ”time out” att ännu fundera lite mera på alla praktiska saker. Du kunde börja studera vid ett redan bekant ställe och då är det säkert lättare för dig att satsa på ridningen 100 % -göra det som är viktigast för dig.
Om några år (vilka går jättesnabbt) har du redan egen erfarenhet av att äga en häst så då skulle flyttningen ske enklare med tanke på det också. Förstår att man kan bli lite uttråkad här ibland, men om du ser det som så att du använder ändå mest av din tid i skolan och med din häst, så ur den synvinkeln är det inte så stor skillnad var du bor ännu. Med det samma får du mera tid att tänka på vad du vill studera efter gymnasiet och leta lite noggrannare reda på skola och boende, om du bor i lägenhet eller internat osv. Vi hjälper dig gärna med dessa saker sen också!
Lähde: Att äga häst
Hälsar ungdomsinformatören Jenny