Flytta hemifrån
15.07.2018
Hej!
Flyttar hemifrån om mindre än en månad och är verkligen jättenervös. Jag skall flytta till ett internat och bo i en lägenhet tillsammans med fyra andra flickor. Jag är väldigt nervös att vi inte kommer funka ihop och att jag skall känna mig utanför. Jag är inte så social (är inte osocial men väldigt introvert) och har varit lite retad/utanför och är rädd att det skall hända igen. Jag känner ingen i min klass och det gör mig så nervös.
Josse

Ungdomsinformatör Ida svarar
16.07.2018
Hej Josse!
De e inga konstigheter med att vara nervös inför att flytta hemifrån, och dessutom flytta ihop med okända personer samt att börja i en ny klass. Jag tror att de som du ska flytta tillsammans med är säkert lika nervös som dig. Man vet inte på förhand hur de kommer att funka med dem man ska flytta ihop med, man måste helt enkelt ta de som de kommer. Genom att bo tillsammans med andra människor så lär man sig mycket om sig själv och om de som man bor med. De kan hända att de finns saker som du kommer att irritera dig på och samma med dina rumskompisar. Men då gäller det att man är ärlig mot varandra och försöker lösa situationen. När man bor tillsammans med andra så måste man också ta hänsyn till dem, alltså hur de vill bo och deras vardag, om alla tar hänsyn och har respekt så brukar det lösa sig bra. Om det inte funkar att bo tillsammans så är det bara så (det är isf inget misslyckande från din sida) t.ex. Jag och en av mina närmsta kompisar är helt av samma åsikt att vi inte skulle kunna bo tillsammans eftersom att de inte skulle funka (pga att vi vill ha våra hem på olika sätt).
De tar tid att lära känna nya människor och skapa en relation, så ge det tid både med dina rumskompisar och klasskompisar. Nu vet jag inte om du börjar en ny skola och har därmed en helt ny klass, i så fall så kan du tänka som så att de andra sitter i samma position som dig. De känner ingen.
Man behöver absolut inte vara super social för att lära känna nya människor. Tro på dig själv och du duger precis som du är, för de gör du! De kommer att gå bra!
Kram, Ida