Födelsedag
24.01.2021
Hej Decibel
Jag och min bästavän har varit vänner i 8 månader nu och vi är verkligen jätte tajta! Berättar allt till varandra o berättar varje dag typ hur mycket vi älskar varandra
Hon fyller är den 3 mars och hon fråga om jag ville hitta på något, min plan är att jag ska överraska henne hemma hos dem men jag sa till henne att jag inte kunde komma för att jag skulle till Malmö och hon vet att jag skulle kunna skippa allt för henne o göra vad som helst men antar att hon tyckte de va konstigt men hon accepterade det ändå. Hon vet ju inget om att jag ska överraska henne men är rädd att hon ksk blir osäker nu o tänker att jag gått emot det jag lovat och sagt om att jag alltid finns där o skippar allt för henne
Det är en bit kvar till mars liksom 35 dagar typ, vad ska jag göra vill inte att hon ska känna att hon blir off eller tycker jag är konstig som ”ljuger” för henne, vet ju att hon kommer bli glad i slutändan men under tiden nu är det ju jobbigt Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.01.2021
Hej!
Det är så roligt att du har en så fin bästa vän! Jag kan höra att ni har stort förtroende för varandra, så jag kan förstå om det känns som att du går henne bakom ryggen fastän det inte är för något allvarligt utan för något KUL.
Du känner henne själv bäst, så jag tror du behöver pejla av läget lite med hur hon känner med sin födelsedag - IFALL du börjar känna av att hon får ångest över födelsedagen, att hon inte vet vad hon ska göra eller vem hon ska vara med eller sådär (rädsla för att vara ensam den dagen) – så kanske du behöver avslöja att du planerar nåt i hemlighet. Men då är det förstås ingen överraskning längre.
Jag vet ju inte vad det är du planerar – men det kan finnas en viss risk att ifall du har sagt att du är bortrest så hittar hon på något med någon annan för det datumet, med påföljden att du inte kan genomföra det som du planerat? Så det är kanske bra att involvera också andra i din överraskning så att det inte går så? Eller typ att hennes föräldrar eller syskon låtsas att de ska hitta på något med henne just den dagen/tiden som du planerar, men är medförstådda i hemligheten att det är du som ska göra nåt med henne?
Ifall du är rädd för att du ska verka ”off” så är det kanske större risk för att du att utstrålar det och hon känner av det, annars tror jag inte hon misstänker att nåt är ”fel”. Försök ta stöd i vetskapen om att du ju planerar nåt som ska göra henne glad, och slappna av i det. Det kan också kännas som en tröst att veta att du när som helst kan berätta åt henne om ditt hemlighetsmakeri ifall det börjar kännas som en för stor grej att bära på i det tysta.
Jag kan själv lite relatera till din fråga för när jag fyllde år för några år sen så hade min pojkvän ordnat en överraskningsfest i smyg och han sa sen att han hade mått ganska dåligt över att behöva smyga med saker bakom min rygg - han kände det som att han skulle ha gjort nåt dåligt fastän det var för nåt kul. Och jag blev ju sen jätteglad för att nån hade orkat fixa nåt till mig! :)
Lycka till!
Kram, Kix