Follhögskola på finska
01.08.2018
Hej,
Jag inleder så småningom mitt abi-år i gymnasiet. Efteråt är jag inställd på att ansöka till hanken. Jag tror inte att jag kommer ha något problem med att bli antagen - mitt problem är däremot bristfälliga finska-kunskaper. Jag överväger därför att ansöka till en folkhögskola i Åbo, gå en linje som är inriktad på kauppatieteet på finska.
Nu undrar jag hur folkhögskolestudier är uppbygda? Är de krävande och klarar man ens av prov osv. om man bara har väldigt begränsade finska kunskaper? Eller har man rätt att skriva proven på svenska, fast undervisningen är på finska?
Tänkte på kauppatieteet-linjen vid Turun kristillinen opisto.
Hälsningar,
Agnes Agnes

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.08.2018
Hej,
ursäkta för att du fått vänta på ett svar. Vi kontaktade Turun kristillinen opisto och fick detta som svar:
"Trevligt att höra om intresset för att studera handelsvetenskapet hos oss i Åbo. Sökningen för utbildningslinjet är ännu igång. Undervisningen ska hållas på finska, men studerande kan skriva proven även på svenska eller engelska om lärorna av olika kurser tillåter det. Det borde vara inget problem.
Ändå de kurserna och examen som hållas vid vårt samarbetsuniversitetet i östra Finland måste avläggas på finska. Ordboken är förstås tillåten. Några av deras övningsuppgifterna kan skrivas på finska eller på engelska. Samt några av kursböckerna är på engelska.
Det kan bli krävande men är inte alls omöjligt att studera med begränsade finska kunskaper. Jag tror att det klarar sig bra. Det kan också vara att vid sidan av studiet finska kunskaper blir ännu bättre.
Hoppas att jag kunde vara till hjälp."
Lycka till! :)
Hälsningar Ida