Graviditets nojig
28.06.2014
Hej, jag går på p-piller men undrar ändå om de finns risk för att jag blir gravid, har väldigt mycket sex utan kondom och då killen kommer innuti, har en extrem noja just nu.
Tack på förhand! Anna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
30.06.2014
Hej Anna!
Om man använder p-piller helt enligt instruktionerna i bipacksedeln (lappen i lådan som p-pillren kom i), så är man 98,5-99,5% säker. Eller egentligen så här: p-piller har ett pearl-index på 0,5-1,5 graviditeter per 100 kvinnor per år. Det betyder att om 100 tjejer använder p-piller helt som man ska under ett helt år och har en massa sex under det året, så blir ungefär en av dem ändå gravid. Det här är ett av de säkraste preventivmedlen, så mer än så här kan du inte skydda dig såvida du inte vill använda kondom samtidigt med p-pillren. Då är du garanterat 100% säker. De allra, allra flesta som använder p-piller har nog sex utan kondom och med utlösning.
Vi förstår absolut att man kan känna sig orolig ändå, fastän hur säker man än VET att man är. Det är lätt att börja oroa sig för sådant som verkar hotfullt och livsomvälvande, som en graviditet. Man blir lätt nojig och ju mer man tänker på det, desto värre blir oron. Kanske hör det här till de osäkerheter man nu bara måste lära sig leva med här i livet, som risken att bli påkörd. Men vännen, du är inte ensam om att vara orolig för att man inte ska vara helt skyddad - kanske är det lite av en fas i sexlivets utveckling också? Försök hursomhelst att inte låta oron försämra eller förstöra ditt sexliv för dig, okej?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasystern-sommarjobbaren Angelica