Gymnasiers internat
25.10.2018
Hej. Jag har planer på att börja i gymnasiet efter högstadiet, och undrar nu ifall man kan bo på en annan skolas internat? Ex, Vasa gymansie har inget internat, kan man då bo på YAs internat? Eller samma fråga med Jakobstads gymnasie och Optima.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.11.2018
Hej!
Precis som kommentarsskrivaren säger, så måste man vara inskriven i den skola vars internat man vill bo på, så tyvärr kan inte gymnasiestuderande få bo där. Däremot kan det finnas billiga boxbostäder (alltså tex tre skilda rum men gemensamt kök och badrum som man kan hyra det ena rummet i) i studiebostäder som man kan söka. Men de finns främst i Vasa, tex VOAS. Sedan finns det ju såklart ettor att hyra på privata marknaden, eller så kan man dela en större lägenhet med någon kompis eller liknande. För att hitta en lägenhet tills skolan börjar i augusti ska man vara ut i god tid, för speciellt efter att högskolorna och universiteten skickat ut i juli vem som sluppit in, så blir det hård konkurrens om lägenheterna. I Jakobstad kommer det nu att vara lättare att hitta ettor och andra billiga boenden efter att barnträdgårdslärarutbildningen flyttat till Vasa.
Kram, Liselott