HPV vaccin
20.01.2021
Hej!
Jag tog inte HPV vaccin då de delade ut det då jag var liten, och ångrar det jättemycket och är så paranoid för att utveckla cancer bara för att jag inte tog vaccinet. Är det för sent att ta det i 19 års ålder? Läste att var tredje kvinna får HPV smitta. Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2021
Hej,
Precis som du skriver så är HPV väldigt vanligt bland kvinnor - vilket dock inte betyder att alla dessa kvinnor skulle drabbas av livmoderhalscancer.
Tidigare sades det att det är onödigt att ta HPV-vaccinet om man har haft sex med en partner, men idag har man ändrat sig lite och kommit fram till att det aldrig är onödigt att vaccinera sig för det (även om man haft penetrativt sex). Så jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemkommun och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi