Illamående och p piller
03.05.2021
Har mått väldigt illa dom senaste månaderna (kräks inte dock) jag är inte gravid. Jag har varit till läkare och dom hittar inget fel. Har ätit p piller i ett år och hade inga biverkningar då jag började med dem. Vet att man kan bli illamående av p piller, men inte först efter ett år väl? Finns det en chans att det beror på p pillren? (Äter kombinerade p piller) Undrande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2021
Hej,
I mina öron låter det väldigt osannolikt att det skulle bero på dina p-piller, just eftersom du redan ätit dem i ett år. Men jag hoppas att du går tillbaka till läkaren så att de fortsätter undersöka dig om du fortfarande mår illa. Det att de inte hittat något fel ännu beror ju mest på att de inte har undersökt rätt sak.
Det som antagligen skulle underlätta utredningen är om du håller en ganska detaljerad dagbok på vad du äter vid vilka klockslag och hur du mår. Då kan det hjälpa till att hitta mönster som man annars skulle missa. Våga kräva fortsatta undersökningar så att ni kan ta reda på vad problemet är.
Kram,
Tessi