Inget som intresserar mig
28.12.2014
Jag börjar få lite smått panik. Jag går i nian och det är ju inte alls lång tid kvar tills vi ska söka in till nya skolor nu.
Tyvärr har jag noll koll på vad jag vill. Det finns inte riktigt något som intresserar mig. Jag trodde jag visste ungefär vad jag ville för någon månad sen, men nu känns det inte alls lika lockande längre. Vi har gått igenom nästan alla olika linjer med studiehandledaren nu, men det finns inget jag riktigt vill satsa på.
Frisör skulle jag bra kunna tänka mig, men det skulle innebära en flytt till Vasa antar jag och pga personliga anledningar är jag inte redo / är det inte riktigt någon möjlighet för mig att flytta hemifrån ännu.
Sen finns det några andra yrken också jag skulle kunna tänka mig, tex speciallärare, men jag skulle aldrig orka med gymnasiet. Har väldigt svårt i skolan och är inte alls någon som gillar att läsa och sitta i skolbänken.
Sen finns det inte några mellanår som intresserar mig heller. Och med tanke på den korta tid som är kvar att fundera känns detta inte alls bra. Har ingen aning om vad jag vill just nu. :( ...

Ungdomsinformatören Jenny svarar
29.12.2014
Hej!
Ingen panik! Det är faktiskt inte lätt att veta vad man vill och ibland kan man hitta det först lite senare. I alla skolor måste man förstås läsa lite för att klara av de kurser som man har. Om du inte är riktigt säker på ett visst yrke ännu kunde gymnasiet vara alternativet för dig för då får du lite mera betänketid. Det lönar sig ändå att söka till alla sådana skolor som du ens litet har tänkt på. Kan ju vara så att du kan välja mellan alla men kan hända att du inte kommer in till någon av dem och då har ett alternativ fallit bort av sig själv. Yrkesskolan/yrkeshögskolan är bra på det viset att man strax får ett yrke, men då är det bra att vara ens lite intresserad av branschen. Vet inte dina anledningar till att du inte kan flytta, men du får tänka på dig själv nu när det gäller din utbildning. Det som du väljer nu, betyder inte att du sysslar med det hela livet ut. Att tänka så kan bara stressa i onödan. Det är förstås lite lättare om man har en säker riktlinje, men du är nog inte ända som inte har det, jag lovar.
Alla skolor har sina egna fördelar skulle jag säga. Yrkesskolan är bra på det viset att man strax utbildas för ett yrke. Gymnasiet är bra för att man får en bra grundutbildning och mera betänketid för följande val. Om man sedan vet att man vill bli frissa, söker man sig till en sådan skola efter gymnasiet -tanken har kanske ognat färdigt först då. Om man vill studera på universitet, har man möjlighet att välja mellan många olika ämnen. Man har ett huvudämne (som man söker sig till)och studerar också några biämnen. Ofta förknippas de ihop på något vis, men de kan också väljas enligt eget intresse. Så finns det ju möjlighet att studera på arbetstid -med läroavtal alltså. Då behöver man inte sitta i skolan hela utbildningstiden utan får jobba också. Har du alls funderat på det? Jag sätter en länk om det här under ifall att du inte har hört om ett sådant alternativ ännu.
Lyssna på dig själv då du gör beslutet för vad du vill studera. Det finns inget fel val, det som känns bra för dig är rätt. Sök till alla utbildningar som du ens lite har funderat på. Om det inte känns jättebra just nu, kan det ändå göra det senare. Ibland är det så mycket att fundera att inget inte känns så bra, men sen mitt i allt kan man bli hur inspirerad som helst.
Prata gärna med din studiehandledare så mycket som du känner för det.
Klicka här för att komma till Optimas sidor och läs om läroavtal
Sätter också länken till Opintopolku:s svenska sidor här nedan för där finns beskrivningar av alla möjliga utbildningar. Kan också hjälpa dig lite tänkte jag.
Opintopolku
Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny