IQ test
20.02.2017
Hej! Hur kan man få reda på sitt IQ? Och finns det några "legit" sidor på nätet var man kan testa det gratis? Såg tex att Illustrerad vetenskap har ett IQ test men är det pålitligt?

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
23.02.2017
Hej på dig!
Ja du har säkert märkt att det finns en hel del IQ test på nätet när man googlar. Jag tycker att det är fritt fram att göra de test man hittar om man vill så länge man tar resultatet med en nypa salt. Ju fler man gör destu fler resultat kan man jämföra å då får man kanske ett medeltal som kan ligga ganska nära sanningen. Ett test som borde vara ganska pålitligt (men som bara är på engelska) är Stanford binet testet på den här sidan: https://www.stanfordbinet.net/stanford-binet-test. Om du gör det här testet så ska du vara medveten om att ifall du inte är jätte bra på engelska så kan det påverka ditt resultat. WAIS-IV är också ett nyligen uppdaterat test som man kan göra från 16 års ålder. Jag hittade tyvärr inget sådant gratis test när jag sökte.
Om man verkligen vill gå igenom ett mer ingående IQ test så kan man gå till en psykolog eller psykiater. Jag vet inte varför du vill testa din IQ men jag vill ändå säga att veta sin IQ kanske inte egentligen påverkar en själv förutom kanske sin syn på sig själv och hur man tror att andra ser på en. Så fundera först på varför du skulle vilja göra ett test och vad som egentligen skulle förändras om du visste?
I övrigt är det roligt att du är intresserad av din egen intelligens! Det betyder att du har ett metakognitivt tänkande (http://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=metakognition) :)
Lycka till! //Sessi