Kåt på min syster
31.12.2020
Tjena, jag runkade igår åt ett familjefoto på mig och min syster och det var väldigt intensivt, men fick lite skuldkänslor för jag sover i samma rum som henne (vi har ett stort rum som skiljs åt med tjocka gardiner) jag har kollat på henne när hon har stått naken och blivit jätte kåt. Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2021
Hej,
Med tanke på den ålder du är i så är det inte helt ovanligt att man tänder på eller fantiserar om saker som finns i ens direkta omgivning. Till en viss del tilltalas vi också av sådant som är bekant och tryggt. Om man ser en person naken så är det inte unikt att det leder till upphetsning och det är snarare ett tecken på att du är normal än att du skulle vara avvikande. Du äger själv rätten till dina egna fantasier och de är ingenting du behöver berätta för någon annan eller söka någon annans godkännande för. Jag tror att om du slappnar av och inte försöker styra eller förbjuda dina fantasier så kommer just dessa antagligen att avta och försvinna av sig själv.
Man får med andra ord fantisera om vad som helst, för fantasierna i sig är inte farliga eller skadliga - däremot måste man vara medveten om var gränsen går då det handlar om att reagera på sina fantasier eller förverkliga dem. Med tanke på det förhållande ni har sinsemellan så har du inte rätt att förverkliga någon del av dina fantasier, och det bör du minnas och vara medveten om. Men de allra flesta har nån gång fantasier som de aldrig skulle vilja genomföra i verkligheten, så försök att inte ta stress över saken utan helt enkelt slappna av, då tror jag att du automatiskt kommer att släppa dessa tankar.
Kram,
Tessi