Kommer inte in på högskolan
12.07.2018
Hej! Idag fick man reda på om man kom in på högskolan eller inte, många av mina vänner la upp att de kom in och var super glada. Jag går exalterat in på min ansökan och ser att jag inte kommit in på en enda grej jag har sökt, inte ens de små kurserna jag sökte för att bara få plugga något..är reserv på alla och då på plats 100+ och uppåt, känner mig så otroligt ledsen och nedstämd då jag verkligen vill plugga. Har hyfsade betyg i skolan, A i några grejer, Några C och E, låg på medel, men nu förstår jag ju att det inte går att komma in med de betygen på något, har sökt i flera år och aldrig kommit in. Gör högskoleproven men får inte bättre resultat än 0,5 vilket suger jag vet, jag pluggar med det blir inte bättre. Är det något fel på mig/ min hjärna? Jag börjar tro de. Vad ska jag göra?! Ska jag få jobba på en mataffär hela mitt liv? Kan man gå till en psykolog med detta? Inte för att jag tror att det skulle hjälpa men..det är inte värt att kämpa längre känner jag. Ville så gärna säga upp mig från mitt nuvarande jobb i höst men nu vet jag inte om det går längre när jag inte har någon plan B och jag bara mår sämre och sämre.. J

Ungdomsinformatör Ida svarar
17.07.2018
Hej!
Det är visst värt att kämpa vidare för nått man vill göra. Tro på dig själv. De negativa tankarna väger mer än de positiva, tyvärr är de så. Till sist börjar man tro på de negativa tankarna som inte ens stämmer. Så skippa de negativa om att det vore något fel på dig, för de är de inte. Det är många som söker in flera gånger till skolor. Du har inget att skämmas för!
Du kan mycket väl kontakta en psykolog. Om du har någon närstående vän eller familjemedlem som du kan prata (som du vet lyssnar), så kan du även vända dig till dem. Det hjälper oftast att prata med nån om hur man känner och att man får stöd och hjälp t.ex. nån som kan peppa dig. Det är absolut inget fel på dig och din hjärna. Kom ihåg det!
Om du vantrivs på ditt nuvarande jobb och känner att du ville säga upp dig, så kanske det vore en idé att söka ett nytt jobb (kanske vore bra att du inte säger upp dig före du har hittat ett nytt jobb). De kunde vara din plan B. Att dag ut och dag in jobba med nått som man inte tycker om gör inte gott för en. Så kolla om det finns några intressanta jobbannonser. Och sen i nästa år går du och skriver högskoleprovet (tro på dig själv) och söker in till en utbildning du vill gå. Du fixar det!
Ta hand om dig!
Kram, Ida