Konfa
22.06.2016
På själva dagen man blir konfirmerad vad händer då måste man säga något helt själv? Måste man fara upp helt själv? Rör prästen i mig? Vad gör man då man blir välsignad och vad gör prästen? Kollar alla i kyrkan på? Rädd
Praktikanten Ellinor svarar

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
22.06.2016
Hej!
Man behöver inte säga någonting helt själv och inte gå upp själv heller. Då vi blev konfirmerade så stod alla konfirmander på rad och prästen läste upp namnen då vi fick konfirmationsbevisen, inte då heller behövde man gå upp ensam. Fast det kan säkert variera från kommun till kommun. Vid välsignelsen under nattvarden står ni alla konfirmander på knä runt altaret, får nattvarden och så håller prästen handen ovanför ditt huvud och välsignar dig. Om de rör i huvudet varierar från präst till präst.
Då ni alla konfirmander tar nattvarden sitter resten i kyrkan och ser på, men det brukar vara så pass många konfirmander och alla är likadant klädda så ifall du är orolig att synas så kan vi trösta dig med att det kan vara svårt att se vem som är vem :) Annars kan du prata med prästen innan och se till så du får ställa dig mer åt sidan runt altaret så står du inte helt i mitten :)
Vi rekommenderar att du kan prata med prästen i förväg och fundera hur konfirmationen går till just i ert fall eftersom det kan skilja sig från kommun till kommun och från gång till gång i samma kyrka.
Lycka till med konfirmationen och hoppas du får en trevlig och minnesrik dag! :)
Kram,
Alexandra och Ellinor