Läraren igonerar mig, som jag inte finns!!
11.10.2017
Hej.
Jag mår dåligt.
Jag går på folkhögskola.
En matte lärare igonerar mig helt på lektionerna.. Om man räcker handen får jag inte talet även de andra får det.. Det har varit så sen jag började i skolan.
Jag får inte visa vad jag kan... Lärarna skyller på att jag ska ”låta de andra räkna också”. Men det är väl inte god skäl att jag måste bli bortglömd för att jag läser på 1 gymnasium nivån och de läser på grundskolans nivå i matten???
I början så trodde jag att det var inbillning.. Jag har pratat med en annan lärare från en annan klass, hon sa att hon ska ”prata med rektorn imorgon”... Jag har liksom inte gjort något.... Bortglömd20

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.10.2017
Hej Bortglömd20!
Äsch, det är aldrig trevligt att bli nonchalerad - eller förbisedd ens i misstag. Känslan är inte kul, även när man kanske kan ha förståelse för eventuella orsaker till det. Det kan ändå kännas orättvist.
En tänkbar orsak till att en lärare kan säga sådant som "låt de andra räkna också" kan exempelvis vara att de andra i klassen faktiskt i snitt är sämre på matte än vad du är. Då kanske läraren inte vill höja dig till skyarna för att de andra inte ska känna sig så dåliga i jämförelse med dig? Det kan vara riktigt knepigt för en lärare när eleverna i en klass befinner sig på väldigt olika kunskapsnivå, så att de som har störst problem kanske behöver väldigt mycket hjälp och uppmuntran, vilket kan göra att de duktiga inte hinner få lika mycket uppmärksamhet. Hen ska ju se till alla elevers bästa, medan eleverna själva (tex du) ju bara behöver tänka på dina egna behov och mål. Det är synd att det blir så här i många klasser, och lärarna brukar nog vara medvetna om det och göra sitt bästa för att alla ska bli nöjda - det är nog sällan lärare gör så här för att jäklas med någon. Klart att lärare också är människor och har därför olika personkemi med olika elever, eller olika mycket tålamod med olika typer av människor. I princip ska det inte påverka, men i praktiken vet vi ju nog att vissa lärare kan ha både favoriter och elever de inte gillar så mycket.
Tack och lov så brukar ju ändå elevers kunskaper mätas på andra sätt än genom att svara på frågor i klassen, tex genom olika läxtest och prov, så allt hänger inte på aktiviteten i klassrummet. Provresultaten visar ju också vad du går för.
Man ska alltid säga till ifall man känner sig orättvist behandlad, men många gånger kanske man får bäst resultat ifall man talar direkt med den lärare som det faktiskt handlar om. Att exempelvis tala om lärarens beteende med en annan lärare eller med rektorn kan ju ändå läraren uppfatta som att man "gått bakom ryggen" på hen eller "ovanför hens huvud", vilket kan kännas som obehaglig kritik. Tyvärr funkar många människor då så att de inte alls blir snällare eller försöker göra bättre ifrån sig, utan de blir bara argare eller i sin tur känner sig orättvist behandlade.
Så mitt råd är faktiskt att tala med din mattelärare. Ett par tips för att få diskussionen att bli konstruktiv istället för argsint är att inte låta anklagande eller krävande, utan hellre förklara med lugn röst hur det känns för dig och hur du önskar att hen skulle göra istället. Ge även läraren en chans att förklara hur hen tänker om sin matteklass. I bästa fall får ni det båda bättre efter ett sådant samtal.
Lycka till, både med läraren och matten!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott