Litteraturvetenskap
03.03.2019
Hej.
Jag är intresserad av att studera litteraturvetenskap, och jag vet att det till exempel går att studera litteraturvetenskap i Åbo. Jag har dock lite skräck för att prata finska och jag vet att Åbo är en stad med bara 5% svenskspråkiga. Så därför undrar jag om det finns några motsvarande studier i Stockholm eller Umeå? Det har alltid varit en dröm för mig att få studera i Stockholm men Umeå är ju mer praktiskt.
Tack! studietaggad individ

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.03.2019
Hej!
Här kan du läsa mer om Programmet för litteraturvetenskap och kreativt skrivande, Umeå Universitet.
Här kan du läsa om Litteraturvetenskap vid Stockholms universitet.
Jag har själv studerat i Åbo, och min finska var nöjaktig när jag flyttade dit. Jag klarade nog helt bra av att bo och ta mig fram utan att vara super bra på finska. Där hamnade jag att använda finska mer, vilket var bra. Jag skulle råda dig att inte vara rädd för det, utan att mera se det som en möjlighet att lära dig finska.
Lycka till oavsett vad du väljer! :)
Hälsningar Ida