#mindfucked
21.01.2023
Jag är en sexuellt aktiv flicka sedan någon månad tillbaka. Jag och min pojkvän har flitigt använt kondom (alltid). Sedan någon vecka tillbaka har det dock dykt upp vissa anomalier. Efter samlag brukar jag gå och kissa men för en vecka sen märkte jag blod (ytterst lite) när jag torkade mig. Ibland var det rosa i färg och ibland röda små fläckar. Min senaste mens var 2 veckor sedan. Andra symptom har varit att det tagit ont när jag kissar och smärta vid samlag (i början av samlaget, en gång avbröt vi helt och hållet). Nu har jag varken smärta vid samlag eller urinering men blodet dyker upp då och då.
Före allt detta skedde en liten olycka i samband med att ta av kondomen, vi är rätt säkra på att ingen sädesvätska kommit i kontakt med slidan men har nu blivit osäkra. Att söka på nätet har inte gjort mig vidare heller. Vad kan detta vara? Borde jag besöka gynekolog/läkare? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2023
Hej,
Bra att ni är flitiga med att använda kondom! Det man skall komma ihåg då man använder kondom är att det ändå kan orsaka ganska mycket friktion i slidan så det kan vara bra att använda glidmedel (använd då ett vattenbaserat eller silikonbaserat glidmedel så att det inte skadar kondomen.) Det är helt möjligt att blödningarna och den smärta du beskriver att du har haft efter sex helt enkelt beror på friktionen. Då man är upphetsad är underlivet ganska blodfyllt så även små sprickor i slemhinnan eller huden kan göra att man blöder, så det behöver inte vara allvarligt. Om man har sex ofta eller länge så är det ganska vanligt att man kan känna sig öm efteråt.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att de symtom du har upplevt skulle bero på att du är gravid (med tanke på att senate mens var för ca två veckor sedan så skulle du knappast känna av en eventuell graviditet ännu).
Testa att använda glidmedel och se om det skulle förbättra situationen. Men om det även i fortsättningen inträffar regelbundet att du blöder så tycker jag att du skall kontakta en gynekolog och be om en undersökning så att ni får kolla upp att allting är som det skall (vilket det sannolikt är).
Kram,
Tessi