Modersmål
18.01.2016
Hej!
Jag behöver hjälp. Jag behöver ha alla tips, råd och övningar på hur jag skall förbereda mig inför modersmålsprovet i studentexamen. Övningar, länkar, råd osv hur jag kan preppa mig inför det. Främst textkompetens men även essä.
Sådant jag kan hitta/göra själv utan skolans och lärans hjälp. Modersmål
Studiehandledaren Siv-Britt svarar
Studiehandledaren Pia svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Sjukskötare och socionom Alexandra svarar
19.01.2016
Hej,
jag skulle rekommendera att du gräver fram alla gamla papper från modersmålskurserna du haft i gymnasiet. Gå igenom dem, läs och skriv uppgifter pånytt. Kurser man haft första året brukar man inte minnas så mycket av när det börjar närma sig provet så repetera! Textkompetensen går ut på att analysera, tolka och bedömma texter, så läs de gamla pappren du har. När du går igenom gamla papper så titta på vad läraren har för kommentarer och vad som har blivit streckat under och så kan du skriva uppgiften pånytt och tänka på kommentarerna av läraren. (OBS! Har inte DU sparat alla papper, så kanske en klasskompis har gjort det och ni kan dela?)
Vad vi förstått kan olika gymnasier i Svenskfinland ha olika kursböcker (tex från olika förlag, olika upplagor). Kanske du kunde kolla om bibban har andra kursböcker än just de som använts i ditt gymnasium, alternativt beställa efter från andra österbottniska bibliotek så att du kan låna (tror systemet de kan låna av varandra heter Fredrika).
Jag tycker att du ska kolla upp olika genrer och vad som kännetecknar olika texttyper, exempelvis insändare, kolumn, debattartikel. Även så du vet skillnad på olika analyser så som bildanalys, diktanalys och novellanalys. Allt det här är sådant som man går igenom i kurserna. När du vet skillnader har du lättare att läsa texterna i provet och du vet lättare vad du ska söka efter.
Om du har tid så tycker jag du ska försöka läsa böcker och tidningar också som förberedelse :) Kolla bland annat större händelser i både landet och världen och håll lite extra koll på kultursidorna, eftersom mordesmålsuppgifterna ofta innehåller det.
När du skriver provet, läs igenom frågan flera gånger så du är införstådd med vad de frågar efter och svarar på rätt sak. Jag hittade en bra kort video från en lärare med tips som jag tycker du kan kolla, du hittar den Här. :)
Jättestort lycka till!!
Hälsningar från praktikanten Alexandra
(och tillägg av ungdomsinformatören Liselott. Det borde komma svar från studiehandledarna också.)
Studiehandledarna hälsar: ABImix, sidan där det finn exempel på gamla prov och svar och sen gå till modersmålsläraren som kan ge länkar.
Hälsar Siv-britt, Pia och Peter