Ont i penisen
16.12.2020
Hej, jag och min flickvän hade sex här om dagen och efteråt märkte jag att det började göra riktigt ont i den när jag fick stånd. Nån dag senare när jag hade stånd började jag känna efter och märkte en bula på vänstra sidan en bit under ollonet. Jag kom fram till att det måste vara där som värken kommer i från. Vad skall jag göra och borde jag vara rädd? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.12.2020
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt att veta vad det är utan att se bulan. Det som egentligen är avgörande är om bulan är på huden eller inuti själva penisen. Om bulan finns vis ytan av huden så kan det vara någon form av finne eller inflammerad talgkörtel. Eftersom penisen sväller så mycket då man får stånd så skulle det vara rimligt att det gör ont då eftersom det spänner på. Men om bulan finns inuti penisen, och speciellt om du fortfarande har ont så tycker jag att du skall ringa till hvc och boka en läkartid. Det är mycket möjligt att det också är alldeles ofarligt, men jag vet helt enkelt inte vad det kan bero på i det fallet.
Så beroende på hur det känns i bulan idag så skall du inte tveka att kontakta en läkare. Jag tror inte att du behöver vara rädd, men det är bra att kolla upp saken, om inte för annat så för att du själv skall få sinnesro.
Kram
Tessi