Personlighetsstörningar
07.04.2020
Jag är jätte uppmärksamhetsberoende jag måste ha alla i min närhets uppmärksamhet 24/7 och det började för några år sen. Det är så jobbigt jag har försökt sluta världen kretsar inte runt mig liksom men de går int och får ja int den uppmärksamheten som jag vill ha stöter jag bort människan från mitt liv det har orsakat att många bra vänner har jag inte kvar längre :(( hur slutar jag med detta vidriga beteende så snabbt som möjligt?!!
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
14.04.2020
Hej!
Ifall du funderar på om du har en personlighetsstörning så kan jag berätta att om man funderar på det så har man det nog inte. En med personlighetsstörning har ingen sådan insikt att någonting skulle vara på tok med en själv, de tycker att alla andra har fel och gör fel.
Att förstå varför du har ett behov av att bli så bekräftad som du berättar om är svårt utgående från en text. För att riktigt förstå behövs en eller flera samtal och för att du ska få hjälp att själv förstå och kunna förändra din situation till det bättre behövs samtal med någon som jobbar med det här. Det är många saker som spelar in; hur du upplever att bli sedd av din familj, kompisar och i skolan. Har du blivit avvisad, eller upplever dig avvisad? Hur är det med din självkänsla, är den på en okej nivå behövs sällan så mycket bekräftelse från andra och är den på en låg nivå så söker man ofta den där bekräftelsen att duga från andra. För att du ska få bra hjälp rekommenderar jag dig att du pratar med någon. En skolkurator eller skolpsykolog kan hjälpa dig, så ta gärna kontakt med nån. Första steget mot förändring är att vara medveten om att någonting behöver bli annorlunda.
Att stöta bort mänskor kan ofta vara ett tecken på att man är rädd att bli avvisad och lämnad så man gör det själv för att slippa bli lämnad eller avvisad.
Kunde du prata med de här kompisarna du mist och förklara för dem?
Varma hälsningar, Diana