provtrött
28.10.2013
Allt i skolan har funkat någorlunda. Jag är inte beroende av mobilen annars. Men nu när provveckan börjar så måste jag plötsligt läsa Instagram, Fb osv. varje sekund. Min koncentrationsförmåga har sjunkit för jag har slutat orka bry mig om vad som sägs på lektionerna. Drömt mig bort. Jag klottrar ner det som sägs men minns inget. Jag gör läxor. Jag är sämst i klassen okej kanske inte men nog i en hel del ämnen. Jag är värdelös på att läsa på prov just nu och hjärtat dunkar på 1500 och inget funkar. Skit Arg på studier

Ungdomsinformatören André svarar
29.10.2013
Hej där!
Om vi börjar med att studera på egen hand...
Att studera på egen hand är alltid svårare än att delta i ledd undervisning. Jag tror de flesta känner igen sig i att de inte kan koncentrera sig då de ska göra jobbet på egen hand. Det finns några enkla sätt att undvika slösurfande framom studier/jobb.
1. Stäng av dator/telefon då du studerar. Om du tror att du kan klara dig utan internet medan du studerar kan du lika bra stänga av allt som för dig på nätet. Idag är det ju äckligt lätt att ta upp telefonen ur fickan och klicka in sig på instagram eller liknande. Du måste bli kvitt den möjligheten. Behöver du ordbok då du studerar? Använd en vanlig sådan, använd inte internet.
2. Gör upp ett schema. Det kan hända att du redan har fått det här rådet. Men gör upp ett schema för när du läser. Du behöver inte göra upp ett schema som säger att du ska läsa mellan 10 och 18 varje dag, för det orkar ingen människa med. Däremot kan du kanske studera 10-12 för att sedan ta matpaus till 13. Fortsätt därefter till 14:30. Endast 3,5 h effektivitet låter kanske lite. Men om du faktiskt kan göra det du ska göra under dessa timmar lär du dig mer om du läser och slösurfar om vartannat i 8 timmar under en dag.
3. Gå någon annanstans. Många har svårt att få saker gjorda medan de är hemma. Gå till biblioteket/skolan för att läsa istället. Där finns heller inte lika mycket att göra som du kan hitta på hemma. Ta gärna med en kompis som du vet tar sina studier på allvar. Följ exempelvis tidsschemat uppe så kan ni ju åtminstone luncha tillsammans och kanske göra varandra sällskap på en kaffepaus. :) Hitta en miljö som inspirerar dig.
Då det kommer till den ledda undervisningen handlar det ganska mycket om dig själv skulle jag tro. Du måste själv ta initiativet att bli aktivare, vilket du kanske gör redan med att skicka in den här frågan. Stör mobilen dig också på lektionerna? Släng den i väskan. Du har helt rätt då det kommer till att skriva ner det som läraren skriver. Kom ihåg att man inte måste skriva ner allt! De flesta människor som sitter på skolbänkarna har hjärnan i zombieläge och skriver av allt läraren skriver "bara för att man ska göra så". Försök att börja fundera på om allt som läraren skriver på tavlan är viktigt? Skriver han alltid på ett sätt som du skulle skriva om en sak? Troligen inte. Du kan nog skriva ner allt som läraren skriver, men skriv det med egna ord. Då tvingas du tänka innan du skriver, vilket också leder till att du lär dig bättre. Din hjärna aktiveras nämligen. Samma princip kan också gälla i provläsningen. Skriv upp det viktigaste då du läser en text. Då flyter du inte bara igenom texten utan att tänka efter. Det är dubbelt bättre att läsa en text noggrant och anteckna en gång, än att läsa igenom texten tre gånger med hjärnan i off-läge.
Förstås handlar dessa "knep" mycket om att man själv aktiverar sig på ett eller annat sätt. Men i det här fallet måste du själv ta första steget och hitta viljan att nå bättre resultat. Du måste försöka hitta vinnaren i dig. Den finns där! Det här med att du skulle vara dummast i klassen. Nej, det är du nog inte. Ibland har man dock perioder då allt inte går som man vill. I ditt fall tror jag att du inte når upp till din fulla potential. Man kanske inte är bra i alla ämnen, men jag är rätt säker på att du kan höja dig ett, eller t.o.m. flera steg i flera ämnen bara du hittar tricket att aktivera dig vid rätt tillfällen.
Lycka till med skolan!
Ungdomsinformatören André