Psykologi vid ÅA
11.06.2018
Hej! Jag undrar om ni kan berätta något om intervjun/lämplighetsbedömningen som är en del av antagningsprocessen till psykologi vid ÅA? T.ex. vad de kan tänkas fråga, hurudant upplägget är eller något man bör tänka på.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.06.2018
Hej!
Vet du, vi har fått ungefär samma fråga förr och försökte då ta reda på, men fick det ungefärliga svaret "det ska de sökande inte veta, för hela poängen är ju att de inte ska kunna förbereda sig och plugga in rätt sorts svar". Och det är ju klart, de som ska anta studeranden kan ju inte se vad en sökande egentligen går för om personen ifråga liksom fuskat genom att på förhand få veta vad hen borde säga. Chansen att förbereda sig ligger nog här i själva inträdesprovet som man kan läsa till.
Så tyvärr har jag inte mycket hjälp att komma med åt dig, annat än det klassiska Var Dig Själv. Passar du som psykolog, så kommer de att se det. De om någon borde ju verkligen kunna se det, psykologer eller psykologutbildare som de är ;).
Förbered dig då kanske genom att fundera igenom vem du är, hurudan du är, vad du tycker är viktigt, varför du vill bli just psykolog och varför du skulle passa som psykolog, alltså mera allmänt. Jag gissar personligen att ju mer självinsikt desto bättre. För sanningen är att om du inte har det de söker, men du ändå skulle bli antagen, så kommer du att få svårare att genomföra studierna bra och bli en bra psykolog. Så det är även för din egen skull.
Men minns ändå att du kan vara hur superbra som helst och ändå inte slippa in av den enkla anledningen att de har supermånga andra superbra sökande och kraven är superhöga. Så ta det inte personligt OM du inte kommer in. Jag vet att det inte är så lätt att smälta ifall man är duktig och ambitiös och har en dröm, och att du nog vet det här, men jag påminner dig ändå om det <3
Kram och lycka till!
Liselott