Skola
16.08.2015
Hej,, går i nian nu o ska snart börja fundera va man ska göra efter nian. Vet att det finns en skola som heter fria kristliga folkhögskolan, är det religion inblandat där? Alltså är det en kristen skola? Om inte, vad betyder namnet?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.08.2015
Hej!
Ja, Fria Kristliga Folkhögskolan är, som namnet antyder, en kristen skola där kristendomen nog genomsyrar vardagen, exempelvis genom temaval på morgonsamlingar. Med ordet Fria kanske mera menas att det inte är för enbart gäller statsreligionen evangelisk luthersk utan alla kristna riktningar ryms in. Det framgår inte direkt på deras hemsidor, men av andras erfarenheter har jag förstått att man följer kristna värderingar där, men att det dock inte finns något krav på att vara aktivt troende för att kunna gå där. De har ju flera bra ettåriga linjer man kan gå tex som förberedelse inför yrkeutbildning. Man kan även bo på internat där (60€/vecka) och studieavgiften är 50 €/termin. Här kan du läsa mera: http://www.fkf.fi/start.php
Hälsar ungdomsinformatören Liselott