Skola?
12.11.2016
Nästa år vill jag börja i en skola på annat håll än i närheten av var jag bor. Är trött på miljön här, vill se nåt nytt, se världen. Är bara osäker på vart jag vill, i vilken skola osv. Har inte råd att lägga så mycket pengar på skolan, men jag vill att skolan ska stå för bra saker. Kan ni tipsa om svenska skolor i finland för ungdomar som gått ut grundskolan? Är intresserad i vård, människors välmående, jämställdhet och dans. Finns det nån skola som är speciellt intiktade på nåt av dom ämnena? Cocacola

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2016
Hej,
På basen av det du säger att du är intresserad av så skulle t.ex. närvårdare kunna vara en utbildning som skulle passa dig? Då skulle du både få syssla med människors välmående och vård, och beroende på om du vill studera vidare efter det eller börja jobba så är utbildningen en bra grund till många jobb och fortsatta studier.
Till närvårdare kan du studera på svenska i bl.a. Vasa, Helsingfors, Ekenäs och Mariehamn. Då man studerar till närvårdare kan man välja mellan flera olika inriktningar, på basen av vad man är intresserad av.  Pengar har man sällan för mycket av då man studerar, men på de flesta orter finns det möjlighet att bo på internat eller i studiebostäder och då kan man komma lite billigare undan. Egentligen oavsett vad du studerar så kan du ju också samtidigt ta något litet jobb på sidan om studierna (t.ex. barnvakt eller personlig assistent) så får du lite mer fickpengar.
Jag tycker att det är modigt av dig att tänka att du vill testa på att bo lite längre bort "hemifrån" ett tag. Om det sedan visar sig att du inte skulle trivas så kan man alltid komma hem tillbaka, men det är absolut värt ett försök.
Jag tycker egentligen att du skulle gå och tala med elevhandledaren eller studiehandledaren på din skola, så kan ni tillsammans titta på vilja olika alternativ som finns för dig.
Lycka till!
Kram
Tessi