Skolresestöd för tåg
27.06.2018
Hej! Paniiik bråttom!
Jag är 16 och vill börja studera i Åbo, internat i Pargas. Men man måste hem varje helg och det blir att kosta ~300€ i månaden. De vill att jag ska kolla med FPA om jag är berättigad studiestöd.. Hur mycket skulle jag få? Är det värt det? Eller ska jag söka in till nån annan skola? Behöver svar så fort som möjligt då de börjar närma sig med skolstarter snart..... Sku alltså åka tåg Åbo-Bennäs och sedan ta buss till Pargas.
Tack!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej!
Här är FPA:s sida om skolresestöd, https://www.kela.fi/web/sv/skolresestod. Som jag tolkar reglerna på sidan, så har du inte möjlighet att få skolresestöd av dem bara för att komma hem till helgen, utan måste göra minst 7 skolresor per vecka för att få stödet. Men det lönar sig nog att ringa och fråga FPA i alla fall. Det kan ju hända i bästa fall att de har något skilt för de som studerar längre bort eller kan bevilja någon form av undantag.
Sedan kan du nog kolla med din hemkommun vad de säger om så lång skolresa. Jag kikade lite på din hemkommuns direktiv för skolresor, men det kan nog hända att det inte lyckas av samma orsak, att du i princip bara skulle ha två skolresor per vecka. Det du också kan göra är att kolla ifall just din hemkommun har någon form av extra "skolreestipendium" eller liknande för studerande som studerar på annan ort. Vissa österbottniska kommuner har haft det, men jag hittar inget på nätet för just din kommun. Ring exempelvis till bildningskansliet i kommunen för att kolla både normalt skolresestöd och eventuella extra "resestipendier".
Hoppas det löser sig!
Kram, Liselott