Socialarbetare
23.02.2018
Hej Decibel!
Jag undrar vad som krävs för att få socialarbetarbehörighet efter novias socionomutbildning? Kan man gå bara soc&koms magisterprogram i socialt arbete (2 år), eller måste man ta kandidat därifrån också?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.02.2018
Hej!
Så här står det på Soc&Koms sida om socialt arbete: "Socialt arbete utgör ett eget sökmål vid Soc&kom. Soc&kom har tillsammans med Helsingfors universitet riksansvaret för den behörighetsgivande svenskspråkiga socialarbetarutbildningen. Det betyder att du kan utbilda dig till socialarbetare på svenska bara här. Kandidat- och magisterexamen i socialt arbete tillsammans ger dig socialarbetarbehörighet." Jag har försökt mejla dem och fråga om man kan hoppa direkt på magistersprogrammet, men jag har inte fått något svar än i alla fall (kanske de varit på sportlov?). Så nu vet jag inte svaret på din fråga, men det lönar sig hursomhelst för dig att kolla själv. Se, det kan ju finnas möjligheter jag inte känner till för dig att få delar av socionomutbildningen till godo för kandidatdelen, så att det skulle gå snabbare, men då behöver de säga vilka kurser det i så fall skulle vara frågan om. På den här sidan hittar du kontaktuppgifterna, https://www.helsinki.fi/sv/svenska-social-och-kommunalhogskolan/studier/sok-till-sockom/fragor-och-svar.
Lycka till!
Kram, Liselott