Socionom/psykolog
14.11.2017
Hej! Jag studerar till bagare/konditor i Jakobstad på andra året men jag kollade lite på andras frågor om socionom å psykologi utbildningar efteesom jag e väldit intresserad av psykologi å själv har mått(mår) väldit dålit å vill hjälpa andra. Men ja blev int riktigt klok på de ja kolla upp så ja undrar var kan man söka till socionom/psykolog, vad exakt går dessa två ut på, va får man för jobb, kan man söka med yrkesexamen, och allmän information.
Tacksam för svar! Konditorn

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2017
Hej konditorn!
För det första, så är vårt främsta råd att gå färdigt konditor-utbildningen. Ja, du vet det säkert redan, men vi upprepar: Idag är det svårt att hoppa av en utbildning och sedan söka in till en ny utbildning, eftersom man får betydligt färre poäng då att söka med, så chanserna att slippa in till den nya blir sämre då än om man redan har en examen på andra stadiet. Både socionom och psykolog är dessutom tredje stadiets utbildningar, så då måste man ha en andra stadiets examen för att få söka in till dem. En yrkesexamen är också alltid en trygghet att falla tillbaka på ifall man skulle behöva det senare i livet, och man vet ju inte hur den egna framtiden kommer att se ut. Plus att det ju inte är otänkbart att man skulle kunna tjäna extra slantar på sina yrkeskunskaper medan man studerar vidare ;).
Sedan är det inte så dumt att skaffa sig lite livserfarenhet innan man söker till de här två yrkena. Se, båda två handlar väldigt mycket om livskunskap och människoförståelse och det främsta arbetsverktyget man ska jobba med är sig själv. Då är det bra att ha en stark självkännedom, ha ett öga för sociala relationer och framförallt ha sitt eget mående "på klart". Det är vanligt att sådana personer som själva lidit av psykiska besvär, har upplevt trauman eller allvarliga negativa upplevelser eller har personer i sin närhet som gjort det, sedan söker sig till just de här två utbildningarna. Många gånger är de egna erfarenheterna till fördel, de ger en bättre förståelse, men samtidigt kan de vara nackdelar ifall man inte behandlat dem och lagt dem bakom sig/lärt sig leva med dem. Att må dåligt precis som man studerar till något av de här yrkena kan vara mycket tungt, plus att det kan göra en partisk eller få en att engagera sig för mycket i andras liknande problem. Genom de här yrkena ska man i huvudsak hjälpa andra, inte exempelvis försöka bota sig själv. Men som sagt, egna erfarenheter kan bli en styrka så småningom.
Socionom kan man bli här i Svenskfinland antingen vid Novia (Vasa eller Åbo) eller Arcada (Helsingfors), båda yrkeshögskolor. Googlar du, så hittar du mera info, men här är tex Novias ingångssida för unga studerande i Vasa (finns vuxenutbildning också) https://www.novia.fi/utbildning/utbildningsutbud/social-och-halsovard/socionom-yh-vasa/. Du kan alltså söka med yrkesexamen och det sker via Studieinfo.fi på vårarna. Den främsta skillnaden från psykologer är nog att socionomer kan specialisera sig och jobba med väldigt många olika arbetsuppgifter. De kan jobba inom åldringsvården, barndagvården eller förskolan, missbrukarvården, ungdomsverksamhet (vi har tex flera socionomer som ungdomsledare och uppsökande ungdomsarbeterare i Korsholms kommun) eller specialvård (tex med funktionshindrade eller "specialbarn"). Vissa socionomer jobbar på dagis, andra på skolor som tex kurator, vissa inom tredje sektorn och andra igenom inom det kommunala - det finns massor av möjligheter.
En psykolog igen har också många möjligheter - och idag är det dessutom skriande brist på exempelvis skolpsykologer och psykologer inom psykiatrin - men deras område är nog snävare. En psykolog kan ha en klassisk privatmottagning, men de kan även jobba exempelvis inom det kommunala med allt från att göra adhd-bedömningar till uppdrag inom barnskyddet. Inom privata sektorn kan de vara företagshälsopsykologer eller utvärdera sökanden till en arbetsplats (många större/modernare företag gör personlighetsanalyser på de sökande innan de anställer dem) eller många andra saker. Här fanns en bra lista för finländska psykologer, fast den är på finska http://www.psyli.fi/tietoa_psykologeista/mita_psykologi_tekee. Psykolog kan man bli på svenska i Finland vid Åbo Akademi i Åbo. Den utbildningen är på universitetsnivå, men ännu efter det kan man fortbilda sig till tex psykiater.
Hoppas du kom en bit till på vägen med den här infon :)
Kram, Liselott