Hjälp
11.06.2024
Jag har 2 vita "bollar" på min snippa. De är ungefär lika små som kulan på en bläckpenna och de gör inte så ont. Jag är oskuld så det borde inte vara någon könsjukdom? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.06.2024
Hej,
Det är svårt att ge något exakt svar på vad "bollarna" är då jag inte vet hur de ser ut eller var de sitter, men min gissning är att det är talgkörtlar. Talgkörtlar finns överallt på kroppen men i all synnerhet mellan blygdläpparna syns de bra eftersom huden är annorlunda där. Mitt råd är därför att du skall låta dem vara och inte klämma på dem. Om de skulle besvära dig eller börja göra ont så kan du kontakta preventivrådginingen och diskutera saken med en barnmorska eller hälsovårdare, och vid behov kan du gå och bli undersökt, men jag tror inte att det finns någon anledning till oro och jag tror inte att det handlar om någon könssjukdom.
Kram,
Tessi