kommer mina bröst någonsin att växa....
16.11.2024
Hej decibel, jag är 15 och ännu HELT TOTALT flatchested - folk säger alltid bara att jag är en 'late bloomer' men det känns bara som lögner. Jag trodde att jag bara var flat eftersom jag haft en ätstörning och varit undervikt typ hela mitt liv, så jag bestämde att gå upp i vikt å nu väger jag typ 45 men jag är ännu lika flat... så jag vet inte om det liksom är nått fel på mig..
och som självklart att alla är fina som de är, jag tycker andra flatchested flickor är fina men det känns som jättefullt på migsjälv? ittybittytittycomitte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2024
Hej,
Med tanke på det du skriver om din bakgrund och din pubertetsutveckling hittills så är det inte alls konstigt att du inte har jättebröst. Du skriver att du har varit underviktig och haft ätstörningar, och detta har påverkat din utveckling vilket är helt naturligt. Eftersom bröstens vävnad består till förhållandevis stor del av fettvävnad så skulle det vara orimligt av kroppen att lägga fokus på att placera fett där om resten av kroppen svälter. Om du nu får i dig tillräckligt med näring  och energi för att din kropp skall kunna växa och så har den förutsättningar att börja utveckla bröst. Om du är osäker på hur mycket du behöver äta för att din kropp skall fungera normalt så kan du diskutera saken med t.ex. din skolhälsovårdare så kan hen hjälpa dig.
Det är långt ifrån alla tjejer som har färdigutvecklade bröst (eller kroppar överhuvudtaget) då de är i din ålder, och med tanke på att din pubertet kommit igång senare än genomsnittet så låter det inte alls konstigt. Försök komma ihåg att din kropps uppgift inte är att "vara snygg" eller följa dina order om hur den skall se ut, utan din kropp är en förutsättning för att du skall kunna leva, och det är din uppgift att ta hand om den och ge den vad den behöver. I allmänhet brukar man säga att tjejers bröst utvecklas tills de är runt 20, men egentligen fortsätter brösten att förändras hela livet. Sen är det förstås väldigt individuellt hur stora bröst man får, och det är inte alltid så enkelt som att man skulle få likadana som sin syster eller sin mamma eftersom du är en helt unik person och din kropp har ett helt eget mönster.
Jag tror att dina bröst kommer att utvecklas ännu och bli större, eftersom det är det mest troliga, men jag kan ju varken säga hur stora de blir eller hur snabbt det kommer att gå. Jag vet att det låter som helt tomma ord men det som gör människor vackra och attraktiva är inte primärt hur de ser ut utan vad de utstrålar. Så om man utstrålar att man accepterar sin kropp och trivs i den så är det DET som kommer att synas. Det innebär inte att man måste älska sin kropp och tycka att man är snygg, men man kan försöka börja med att respektera den och vara tacksam över de saker som fungerar. På sikt hittar man förhoppningsvis saker i sitt eget utseende som man kan trivas med och då är det bara att jobba vidare. Men det är helt normalt att känna att kroppen är bristfällig på olika sätt i den ålser där du befinner dig nu, eftersom det ÄR en förvirrande tid på många sätt.
Jag hoppas att du kan försöka lägga din energi på att hitta saker att tycka om i dig själv istället för att hitta brister. Var snäll med dig själv och tala till dig själv som du skulle tala till en vän.
Många kramar,
Tessi