Ph värden?
04.11.2024
Hej! Jag undrar om mina pH värden är höga eller något för när jag har sex med min kille och hans spermier kommer i min snippa så börjar det svida för mig i slidan och slidöppningen. Jag började fundera om det är mitt pH värde som inte tål hannars?
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
12.11.2024
Hej och tack för din fråga.
Det stämmer att pH-värdet i underlivet kan rubbas (alltså bli högre än vad som är optimalt) av att underlivet kommer i kontakt med en penis, men då uppkommer vanligtvis också andra symptom än de du beskriver, så som illaluktande flytningar och/eller en avvikande färg på flytningarna. En rubbad pH-balans orsakar ofta också klåda eller en brännande känsla i underlivet som vanligen varar en längre stund – alltså inte bara under och precis efter sexet. Det du beskriver låter snarare som att dina slemhinnor reagerar på kontakten med sperma än att ditt pH-värde skulle vara för förhöjt för din killes sperma.
Slemhinnorna inuti slidan, vid slipöppningen och på blygdläpparna blir lätt ömma när man har sex, speciellt om man har sex länge, inte är tillräckligt kåt, eller om man kör på utan glidmedel. Om slemhinnorna torkar ut är det inte heller alls ovanligt att tjejer får mikroskopiska sprickor på slemhinnorna från friktionen som uppstår under penetrativt sex. Irriterade slemhinnor kan orsaka en brännande/svidande känsla i underlivet och sperma kan göra att det svider ännu mer. Detta är ingenting farligt och sprickorna leker vanligtvis snabbt av sig själv, men det kan kännas rätt obehagligt eller till och med smärtsamt under och efter samlaget. Bästa sättet att förebygga detta är se till att man är tillräckligt upphetsad i både hjärna och underliv före och medan man har sex och att använda rikligt med glidmedel under hela samlaget, även om det känns som att man är ”för” våt för att behöva glidmedel.
Att det svider när din kille får utlösning kan alltså bero på att dina slemhinnor blivit irriterade under samlaget och således reagerar med sveda när de kommer i kontakt med sperma. Ni kan pröva använda (mera) glidmedel och/eller ha längre förspel för att försäkra er om att ni båda är ordentligt upphetsade. Glidmedel finns att köpa i vanliga matbutiker, på apotek och på nätet.
Det är också möjligt att ha spermaallergi som kan ge besvär som sveda, klåda, brännande känsla eller svullnad i underlivet. Detta är dock väldigt ovanligt och besvären framkommer oftast inom en timme efter samlaget. Om du misstänker att du har spermaallergi, eller om besvären fortsätter trots förebyggande åtgärder är det bäst att du kontaktar en gynekolog för att tillsammans med hen reda ut vad svedan beror på. En gynekolog kan också avgöra om ditt pH-värdet faktiskt är i balans och vid behov hjälpa dig med läkemedel som är avsedda för att balansera pH-värdet i underlivet. Du behöver inte vara ensam med dina besvär, så tveka aldrig att besöka en gynekolog eller annan yrkeskunnig inom sjukvården om du upplever problem, eller känner dig orolig – de är där för att hjälpa.
Kram,
Viveca