Underliv
08.06.2024
Hej, på morgonen ibland så kliar det inuti underlivet, jag har en partner och vi har sex men ingen av oss har varit med någon annan före. Det går över senare på dagen men fortsätter oftast varje dag. Vad kan jag göra? Solrosen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2024
Hej,
Det kan klia i underlivet precis som det kan klia var som helst på kroppen ibland utan att det innebär att någonting skulle behöva vara "fel". Om det kliar på samma sätt varje morgon så kanske det kan vara ett tecken på att pH-balansen i ditt underliv är lite fel, eller på att slemhinnorna är lite torra?
Börja med att fundera över om du har några andra symtom, t.ex. ökade flytningar (jämfört med hur det har varit tidigare) eller om det luktar annorlunda. Det vanligaste underlivsproblemet är kanske svampinfektion, och då brukar det förekomma klåda, men också kryniga vita flytningar. Klådan brukar också kännas hela tiden, d.v.s. inte enbart på morgonen.
Du skriver att du har partner och att ni är sexuellt aktiva. Det du kan försöka tänka på är om klådan har något samband med när ni har sex. Är den t.ex. mer intensiv dagen/dagarna efter att ni har haft sex? Det är viktigt att man tvättar sig med vatten efter att man har haft sex, men lika viktigt att man alltid undviker att använda tvål då man tvättar underlivet eftersom tvål torkar ut huden och i sig kan orsaka klåda. Du kan också kolla om det skulle hjälpa om du använde lite ola och smörjde ditt underliv på morgonen (t.ex. Ceridal-olja som du kan köpa på apoteket). En annan sak du kan testa är att sova utan trosor, och att enbart använda trosor som är gjorda av bomull (d.v.s. inte syntetmaterial).
Mitt förslag är alltså att du skall försöka ta reda på så mycket som möjligt om ditt underliv, och se om du kan hitta ett mönster i varför det kliar. Om klådan skulle bli mer intensiv och inte avta under dagen eller om det uppstår några andra symtom så kan du också ringa till preventivrådgivningen och diskutera med barnmorskan där, hen har kanske bättre möjligheter att hjälpa eftersom hen kan ställa frågor till dig och vid behov lägga remisser till en bakterieodling.
Kram,
Tessi