Tappar ståndet
17.01.2021
Hej! Jag var påväg och ha sex med min flickvän för första gången. Vi har sett varandra i ett par måndader och somvanligt som for jag till hennes hus och tittade på film. Jag var väldigt kåt under filmen och efter ca 2h när filmen tog slut började vi hångla. Jag var hård hela tiden då och efter 30 mins hånglande så skulle vi ha sex för första gången. Jag var inte helt säker på att hon ville det så det kom lite som en shock. Sen när jag skulle sätta på kondomen så var jag inte hård mera. Jag försökte att få ståndet tillbaka men det gick inte.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.01.2021
Hej,
Det du beskriver är inte speciellt ovanligt. Det ÄR spännande att ha sex första gången, och det är rätt vanligt att det är i det skedet man försöker lägga på kondomen som ståndet slaknar eftersom det avbryter situationen lite. Du skriver att du hade stånd hela tiden under tiden ni tittade på film, så på basen av det du skriver så tror jag inte att det beror på ett fysiskt problem utan helt enkelt att du blev nervös - inget konstigt med det.
Det bästa man kan göra i den situationen är att försöka fortsätta hångla, kyssas och vara nära. Det är inte en katastrof och det betyder inte att det aldrig kommer att lyckas, även om jag givetvis förstår att det inte var så här ni hade önskat att det skulle bli.
Träna hemma på att trä på en kondom så att du vet att det går smidigt. Diskutera gärna det som hände med din tjej, så att hon förstår att det inte handlar om henne eller brist på intresse från din sida. Och då tillfälle ges så försöker ni på nytt. Om det är möjligt så undvik att känna press över att ha samlag, utan ta det stegvis. Kanske så att ni siktar på att vara nakna tillsammans och lägga på dig kondomen - naket smeksex - inte nödvändigtvis längre än så. Jag tror att det skulle minska din nervositet om ni inte tar ett för stort steg på en gång utan ni låter lusten styra och du känner att din kropp vill lika mycket som din hjärna.
Tro på mig; det är inte ovanligt och det är inte en katastrof. Det är bara det att killar sällan diskuterar denna sak med varandra. Det är inte ett misslyckande utan snarare ett tecken på att du är en tänkande och kännande person. Det kommer att ordna sig.
Kram,
Tessi