Viktuppgång?
16.01.2021
Hej jag skaffade p stav i juni 2020 pga att jag var dålig på att komma ihåg mina minipiller som jag tagit sedan sommaren 2019. Innan jag lag in p staven så vägde jag ca 63 kg och nu väger jag ca 73 kg. Jag har växt ur alla byxor och jag avskyr min kropp. Jag tränar men ser inga resultat i fettförbränning fadt jag regelbundet gör både cardio,hiit, och mestadels styrketräning. Hur kan jag gå ner i vikt om viktuppgången beror på p-staven?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.01.2021
Hej,
Jag kan förstå att din viktuppgång gör dig obekväm. Inte därför att din vikt nu skulle vara oroväckande utan för att vikten har förändrats så snabbt att det är svårt att känna igen sin egen kropp och vara bekväm med den. Det finns antagligen flera saker som inverkar på din viktuppgång. Dels är det ganska naturligt att man går upp i vikt i den ålder där du befinner dig nu. Det är ytterst få vuxna kvinnor jag vet som skulle väga samma sak som vuxna som de gjorde som tonåringar - så en del av viktuppgången kan bero på en helt naturlig förändring i din kropp.
Men om vikten verkligen har förändrats med 10 kg på ca 6 månader så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen. Man kan inte utesluta att det delvis beror på p-staven och i så fall kan det finnas bättre alternativ för dig.
Du skriver att du tränar regelbundet, men den naturliga frågan är också om du har ändrat på dina matvanor under det senaste halvåret? Får du tillräckligt mycket sömn?
Jag önskar att du skulle diskutera saken med antingen en hälsovårdare/barnmorska på preventivrådgivningen eller med en läkare, så att hen får kolla upp situationen.
Kram,
Tessi